لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

اوباما: روسیه به توافق‌نامه ژنو در مورد اوکراین پایبند نیست


تازه‌ترین گفته‌های باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک او با نخست‌وزیر ژاپن، در توکیو، مطرح شده است
تازه‌ترین گفته‌های باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی مشترک او با نخست‌وزیر ژاپن، در توکیو، مطرح شده است
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارم اردیبهشت ماه در نخستین واکنش از زمان امضای توافق چهارجانبه ژنو در مورد بحران اوکراین گفت روسیه پایبند این توافق‌نامه نیست.

به گفته آقای اوباما، که برای سفری هشت روزه به آسیا رفته است «دست کم تا کنون ندیده‌ایم که آنها به روح یا متن این توافق‌نامه پایبند باشند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما گفته است مردان مسلح همچنان به اشغال ساختمان‌های دولتی در شرق اوکراین ادامه می‌دهند. او گفته مسکو گامی برای جلوگیری از این اقدامات نیروهای هودار روسیه بر نداشته است.

این تازه‌ترین اظهارات رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی مشترک او با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، مطرح شده است.

واشینگتن تنها «چند روز» منتظر اجرای توافق می‌ماند

بنا بر توافقاتی که در ۲۸ فروردین صورت گرفت تمام گروه‌های مسلح غیرقانونی در اوکراین موظف شده‌اند خلع سلاح شده و ساختمان‌های تصرف شده در جریان اعتراضات هفته‌های اخیر علیه دولت در کی‌یف را تحویل دهند.

اما با ادامه فعالیت این گروه‌ها در شرق آن کشور بر انتقادها از سوی آمریکا نیز افزوده شده است.

دنیل بائر، نماینده ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا که بر رخدادهای اوکراین ناظر است، می‌گوید واشینگتن برای عملی شدن توافق چهارجانبه ژنو از طرف روسیه تنها «چند روز» صبر خواهد کرد.

به گفته او نیز روسیه گام‌های لازم را در این راستا «بر نداشته است».

پیش از باراک اوباما و نماینده ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز گفته بود که جان کری، وزیر آن، طی تماسی تلفنی با همتای روس خود در مورد ادامه این روند ابراز «نگرانی عمیق» کرده است.

او همچنین تاکید کرده بود که چنانچه گام‌هایی مثبت در زمینه اجرای تعهدهای توافقات صورت گرفته در ژنو میان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا برداشته نشود، تحریم‌ها علیه روسیه افزایش پیدا خواهد کرد.

دنیل بائر نیز می‌گوید چنانچه این توافق فرجامی پیدا نکند دلیل آن متوجه روسیه است.

در پاسخ به پرسشی در این مورد که آمریکا چند وقت برای اجرای تعهدات این توافق‌نامه صبر خواهد کرد، آقای بائر زمان مشخصی اعلام نکرده، ولی گفته صحبت از «چند روز» است.

در سوی دیگر نیز روز سوم اردیبهشت ماه، وزیر خارجه روسیه با اظهار این‌که به باور او «آمریکا صحنه‌گردان اوضاع در اوکراین است» گفت اگر منافع شهروندان روس تهدید شده یا به خاک روسیه حمله‌ای صورت گیرد، روسیه نیز در مطابقت با قوانین بین‌الملل به آن پاسخ خواهد داد.

وزارت خارجه آمریکا این گفته‌ها را رد کرده و سخنگوی آن گفته است «بسیاری از ادعاهایی که او (سرگئی لاوروف) در مصاحبه خود مطرح کرده مضحک است و ریشه در واقعیت ندارد».

آقای لاوروف در مصاحبه خود با شبکه «راشا تودی» با اشاره به دیدار اخیر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از اوکراین و اینکه موضوع همراه با عملیات «ضد تروریستی» جدید در شرق اوکراین شده گفت «دلیلی دیده نمی‌شود که آمریکا را صحنه‌گردان این وضعیت ندانیم».

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش گفته است «یکی چیزی قطعی است؛ عملیات ضد تروریستی در اوکراین هیچ ارتباطی با ایالات متحده ندارد… یا این موضوع که آمریکا «صحنه‌گردان وقایع» است یا هزینه آن را می‌دهد. من همه اینها در زمره مسائل مضحک قرار می‌دهم.»

چتربازان آمریکایی در لهستان

با ادامه تنش‌ها و بحران در اوکراین، گروهی از چتربازان ارتش آمریکا برای انجام رزمایش و در راستای آنچه اطمینان دادن به هم‌پیمانان آن کشور در شرق و مرکز اروپا ارزیابی شده به لهستان رفتند.

نیروهای تیپ ۱۷۳ هوابرد، روز سوم اردیبهشت ماه در فرودگاه اشویدوین در شمال‌غرب لهستان پیلده شدند.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید در رزمایشی که تقریبا تا یک ماه طول خواهد کشید، ۶۰۰ سرباز، از جمله ۱۵۰ تن از نیروهای هوابرد که پایگاه اصلی آنها در ایتالیاست، شرکت می‌کنند.

استونی، لتونی و لیتوانی در حوزه دریای بالتیک در شمال اروپا، از دیگر کشورهایی هستند که نیروهای نظامی به آنها اعزام می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رسمی لهستان، ژنرال لخ مایفسکی، فرمانده ارتش آن کشور، گفته است مشارکت دو کشور که در گرماگرم "وقایعی خاص" انجام می‌شود، «آنچه آغاز بخش دیگری از همکاری‌ها میان ارتشهای دو کشور است».

تیپ ۱۷۳ نیروهای هوابرد از جمله در عملیات ارتش آمریکا در افغانستان و عراق شرکت داشته است.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز گفته است که این رزمایش بخشی از تمرین‌های نظامی آن کشور در اروپا است. این موضوع در عین حال پیامی برای روسیه، «اطمنیان دادن به هم‌پیمانان» و «در نتیجه رخدادهای اوکراین» عنوان شده است.

این نیروها یک روز پس از آن اعزام می‌شوند که دولت اوکراین به آتش‌بس با جدایی‌طلبان که بنا بر گزارش‌ها به اشغال ساختمان‌های دولتی در شرق آن کشور و خلع سلاح عمل نکرده‌اند، پایان داد.
XS
SM
MD
LG