لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

روزنامه ابتکار توقیف شد


شماره روز پنج‌شنبه، چهار اردیبهشت روزنامه ابتکار؛ خبرگزاری دانشجویان ایران می‌نویسد که دلیل توقیف روزنامه ابتکار تیتر «برکناری رئیس سازمان زندان‌ها» بوده است.
شماره روز پنج‌شنبه، چهار اردیبهشت روزنامه ابتکار؛ خبرگزاری دانشجویان ایران می‌نویسد که دلیل توقیف روزنامه ابتکار تیتر «برکناری رئیس سازمان زندان‌ها» بوده است.
خبرگزاری‌های داخل ایران از توقیف روزنامه ابتکار، چاپ تهران، خبر می‌دهند که در چند ماه گذشته از مواضع دولت حسن روحانی حمایت کرده است.

این گزارش‌ها می‌گویند که حکم توقیف روزنامه ابتکار را دادسرای رسانه صادر کرده و روز شنبه، ۶ اردیبهشت، به محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه، ابلاغ شده است.

اما درباره دلیل توقیف این روزنامه هنوز توضیح رسمی ارائه نشده است، در حالی که از سخنان محمدعلی وکیلی برمی‌آید روزنامه ابتکار به استناد بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات توقیف شده است.

بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات ایران رسانه‌ها را از «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران» منع می‌کند. با این حال مدیرمسئول روزنامه ابتکار می‌گوید که نمی‌داند کدام یک از مطالب نشریه او مصداق این بند از قانون مطبوعات است.

آقای وکیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اظهار داشت: «در نامه دادسرای رسانه اشاره شده که روزنامه‌ ابتکار به ‌دلیل نشر اکاذیب توقیف شده است، اما با توجه به کلی بودن بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات مشخص نیست که دقیقا به‌ دلیل انتشار کدام مطلب این روزنامه توقیف شده است.»

با این حال ایسنا می‌نویسد که پی‌گیری‌های این خبرگزاری گویای آن است که روزنامه ابتکار به خاطر یکی از تیترهای خود در شماره روز پنج‌شنبه، چهار اردیبهشت، توقیف شده است، تیتری که به مسئله تغییر رئیس سازمان زندان‌ها می‌پردازد.

روزنامه ابتکار در این تیتر از واژه «برکناری» استفاده کرده است، در حالی که غلامحسین اسماعیلی همزمان با از دست دادن عنوان رئیس سازمان زندان‌ها، منصب ریاست کل دادگستری استان تهران و ریاست شعبه اول دادگاه تجدید نظر را در اختیار گرفته است، مسئله‌ای که سخنگوی قوه قضاییه از آن به عنوان «ارتقاء مقام» یاد کرده است.

با این حال رسانه‌های داخلی دیگری نیز از این مورد به عنوان «برکناری» یاد کرده‌اند، از جمله وب‌سایت خبرآن‌لاین، منسوب به محافظه‌کاران، در همان روز در گزارش خود نوشت: «آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس سازمان زندان‌ها را برکنار کرد.»

در حالی که باز شدن فضای مطبوعات در کشور از جمله وعده‌های اصلی دولت حسن روحانی بوده است، در مدت چند ماهی که از آغاز فعالیت دولت او می‌گذرد، توقیف مطبوعات همچنان ادامه دارد که از جمله این رسانه‌های توقیف شده می‌توان روزنامه‌های اصلاح‌طلب بهار و آسمان را نام برد.

روزنامه نشاط نیز نمونه دیگری است که قبل از انتشار با تصمیم قوه قضاییه توقیف شد.

روزنامه ابتکار سال دهم انتشار خود را پشت سر می‌گذاشت و در این مدت ۵۸۵۰ شماره آن منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG