لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

هلیکوپترهای عراقی کاروان «داعش» را در سوریه بمباران کردند


هلیکوپترهای ارتش عراق روز یکشنبه، هفتم اردیبهشت، یک کاروان وابسته به گروه «دولت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» را که شامل هشت خودروی حامل سوخت می‌شد، در خاک سوریه بمباران کردند.

سعد معن، سخنگوی وزارت کشور عراق، در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «هلیکوپترهای ارتش صبح امروز هشت خودروی حامل سوخت را در منطقه وادی الصواب در منطقه البوکمال سوریه بمباران کردند. این خودرو‌ها سعی داشتند وارد خاک عراق شوند.»

او افزود: «در این عملیات دستکم هشت نفر کشته شدند. آن‌ها افرادی بودند که خودرو‌ها را هدایت می‌کردند. آن‌ها می‌خواستند سوخت را به گروه داعش در استان الانبار برسانند.»

منطقه وادی الصواب در نزدیکی شهر البوکمال قرار دارد. گذرگاه مرزی القائم در این منطقه قرار دارد که کنترل آن در دست مخالفان مسلح حکومت اسد رییس جمهوری سوریه است.

این نخستین بار است که عراق خبر بمباران کاروانی در خارج از خاک خود را اعلام می‌کند.

سخنگوی وزارت کشور عراق تاکید کرد: «در این عملیات هیچ گونه هماهنگی با نظام سوریه صورت نگرفته است. مسئولیت امروز ما حمایت از مرز‌ها در طرف خودمان و طرف دیگر است چرا که در طرف دیگر کسی نیست که از مرز محافظت کند.»

داعش یکی از گروه‌های بنیادگرای اسلامی در سوریه است که از حدود چهار ماه پیش، جنگ خونباری را با نیروهای دولتی عراق در مناطق غربی این کشور و در استان انبار آغاز کرده است. این گروه که می‌گوید در پی برپایی امارت اسلامی در غرب عراق و بخش‌هایی از سوریه است، قسمتی از استان انبار را به کنترل خود در آورده است.

داعش روز یکشنبه یک تجمع انتخاباتی شیعیان وابسته به گروه «عصائب اهل الحق» را در بغداد، هدف حمله‌ای انتحاری قرار داد و حدود ۲۸ نفر را کشت.

این عملیات چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق صورت می‌گیرد که قرار است روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت برگزار شود. رای گیری در حوزه‌های انتخاباتی خارج از عراق روز یکشنبه در ۱۹ کشور آغاز شد و قرار است تا دو روز ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG