لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا علیه حلقه نزدیک به پوتین


آمریکا گفته است که شخص پوتین را هدف تحریم قرار نخواهد داد.
آمریکا گفته است که شخص پوتین را هدف تحریم قرار نخواهد داد.
ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روز دوشنبه، هشتم اسفند، به دلیل ادامه مداخله مسکو در بحران اوکراین تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع کردند که افراد و شرکت‌های نزدیک به حلقه ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری این کشور، را در بر می‌گیرد. روسیه گفته است که به این تحریم‌ها پاسخ «دردناکی» خواهد داد.

گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که تحریم‌های آمریکا علیه هفت مقام و ۱۷ شرکت روسی که نزدیک به افراد حلقه پوتین هستند وضع شده است تا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین فشار بیشتری بر رییس جمهوری روسیه وارد شود.

همزمان اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی برای صدور ویزا و ضبط دارایی‌های ۱۵ نفر دیگر که گفته می‌شود در ایجاد نا‌آرامی‌ها در اوکراین دست دارند اعمال کرده است.

اعمال مجازات‌های جدید علیه روسیه در واکنش به آنچه که غرب عدم رعایت مفاد توافقنامه ژنو برای پایان دادن به بحران اوکراین خوانده است صورت می‌گیرد. کاخ سفید گفته است که دخالت روسیه در خشونت‌های اخیر در شرق اوکراین غیرقابل انکار است و هشدار داده که آمریکا و شرکای آن آماده‌اند تا اگر روسیه تحریک آفرینی‌های خود را ادامه دهد، مجازات‌های بیشتری را علیه این کشور تصویب کنند.

تحریم‌های تازه آمریکا از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور، در جریان سفر وی به فیلیپین اعلام شد. آقای اوباما گفت که وی قصد ندارد شخص ولادیمیر پوتین را هدف تحریم‌ها قرار دهد و در پی این است، «تا محاسبات وی را در این خصوص تغییر دهد که اقدامات اخیرش تا چه اندازه می‌تواند بر چشم انداز درازمدت اقتصاد روسیه تاثیر نامطلوب داشته باشد».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از جمله افرادی که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند می‌توان به ایگور سچین، رییس شرکت دولتی «روس نفت» اشاره کرد که از اوایل دهه ۱۹۹۰ برای پوتین کار می‌کند. آقای سچین مقامی است که در سال ۲۰۰۳ پشت سر اقدام حقوقی دولت روسیه علیه شرکت نفتی خصوصی یوکاس و پایه گذار آن، میخائیل خودورکوفسکی بود. بخش عمده‌ای از شرکت یوکاس توسط «روس نفت» تصاحب شد و آن را به بزرگ‌ترین شرکت روسیه تبدیل کرد.

آمریکا همچنین محدودیت‌هایی در زمینه فروش قطعات با فناوری بالا که از سوی روسیه در صنایع دفاعی‌اش به کار می‌برد وضع کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا پس از آنکه روسیه در ماه مارس شبه جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد نخستین دور تحریم‌ها علیه افراد نزدیک به پوتین را وضع کردند که شامل ضبط دارایی‌ها و همچنین محدودیت صدور ویزا برای آنها بود.

با این حال، با وضع تحریم‌های جدی علیه روسیه باراک اوباما نسبت به تغییر سیاست‌های پوتین ابراز بدبینی کرد. وی روز دوشنبه اظهار داشت: «ما هنوز نمی‌دانیم که این اقدامات جواب خواهد داد».

آلکسی پوشکوف، رییس مجلس سفلی، دیمیتری کوزاک، معاون نخست وزیر روسیه و سرگئی چمزوف، دیگر متحد قدیمی پوتین، از جمله افراد مشمول تحریم‌های جدید آمریکا هستند. به گفته کاخ سفید، آقای چمزوف رییس شرکت دولتی «روستک» از ابتدای دهه ۱۹۸۰ با پوتین آشنایی دارد، چون آپارتمان هر دوی آن‌ها در آلمان شرقی در یک ساختمان قرار داشت.

عمده ۱۷ شرکت تحت تحریم آمریکا از سوی بازرگانان روسی که نزدیک به پوتین هستند اداره می‌شوند: گنادی تیمچنکو و برادران بوریس و آرکادی روتنبرگ که همه آن‌ها در ماه مارس در فهرست نخست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بودند.

اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه ۱۵ روس و اوکراینی دیگر را به دلیل نقش آن‌ها در بحران اوکراین به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. این افراد همانند ۵۰ نفر پیشین، مشمول ضبط دارایی و همچنین ممنوعیت صدور ویزا خواهند شد.

هنوز فهرست جدید افراد تحت تحریم اتحادیه اروپا منتشر نشده است چرا که باید از سوی دولت‌های عضو این اتحادیه تصویب شود. احتمال دارد این لیست روز سه شنبه، نهم اردیبهشت، منتشر شود.

کانادا نیز روز دوشنبه، دو شرکت و ۹ فرد روسی را در فهرست تحریم‌های جدید خود قرار داد. اسامی این افراد و شرکت‌ها هنوز اعلام نشده است.

در همین حال، روسیه در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا گفته است که پاسخ «دردناکی» به آن خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی ریباکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت: «ما البته به این اقدام پاسخ خواهیم داد، و این پاسخ قطعا تاثیر دردناکی بر واشینگتن خواهد داشت».

وی جزئیاتی در این زمینه اعلام نکرد ولی گفت که روسیه «گزینه‌های زیادی» در اختیار دارد.
XS
SM
MD
LG