لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

گزارش شرکت امنیتی: افزایش توانایی ایران برای حمله سایبری به آمریکا


شرکت آمریکایی امنیت سایبری ماندیانت در آخرین گزارش خود اعلام کرد که حملات سایبری یک سال اخیر هکرهای ایران به بخش انرژی و سازمان‌های دولتی در ایالات متحده نشان از افزایش خطر آنها برای آمریکا دارد.

نشریه کریستین ساینس مانیتور روز دوشنبه، ۸ اردیبهشت، بخش‌هایی از این گزارش را منتشر کرده است که با هشدار به ایالات متحده نسبت به تهدیدات هکرهای ایرانی، می‌گوید که توانایی ایران در این زمینه بیشتر شده است.

این گزارش می‌گوید که حملات سایبری دولت‌های روسیه و چین همچنان جدی‌ترین تهدید برای ایالات متحده محسوب می‌شود، اما ایران نیز در این راه به سرعت پیش می‌رود.

شرکت ماندیانت تاکید کرده دست به تحقیق درباره حملات سایبری متعددی زده که گمان می‌رود شبکه‌ای در ایران عامل آن بوده و در اکثر این حوادث نیز بخش انرژی در ایالات متحده هدف حمله سایبری قرار گرفته‌ است.

به گفته این شرکت امنیتی، مواردی هم از حملات سایبری مشابه به سازمان‌های دولتی آمریکا وجود داشته که هکرهای ایرانی طی آن موفق شده‌اند به سیستم نهادهای اجرایی محلی دست پیدا کنند و حدود یک‌چهارم سیستم‌های کامپیوتری آنها را آلوده به بدافزار سازند.

جمهوری اسلامی پیش از این به دفعات به دست داشتن در حمله سایبری علیه نهادهای مختلف آمریکا متهم شده است که در یکی از این موارد ۲۰ موسسه اقتصادی و بانک‌ آمریکایی هدف قرار گرفتند، اما نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد این اتهام را رد کرد.

در عین حال برخی از حملات سایبری به تاسیسات هسته‌ای ایران نیز به ایالات متحده نسبت داده می‌شود و از جمله روزنامه واشینگتن پست بر اساس اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس اطلاعات ملی آمریکا، منتشر کرده است، ایالات متحده را متهم کرد که در سال ۱۳۸۹ با ویروس استاکس‌نت کامپیوترهای سایت هسته‌ای نطنز را هدف قرار داده است، اتهامی که پیش از آن روزنامه نیویورک تایمز نیز مطرح کرده بود.

اما اکنون گزارش شرکت امنیت سایبری ماندیانت از تقابل هکرهای ایرانی با آمریکا حکایت دارد. این گزارش می‌گوید که هکرهای ایرانی با حمله به سیستم سازمان‌های اجرایی محلی توانسته‌اند بیش از ۱۵۰ گیگابایت دیاگرام شبکه، رمزهای عبور کاربران و اطلاعات دیگر را به سرقت ببرند.

به گفته ماندیانت، بدافزارهایی که هکرهای ایرانی در حملات سایبری به کار برده‌اند، چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد، به طوری که اغلب این ابزار را می‌توان در بازار سیاه پیدا کرد.

با این حال ماندیانت تاکید می‌کند که توانایی هکرهای ایرانی در حال رشد است و چیزی نمی‌تواند مانع آن شود.
XS
SM
MD
LG