لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

دولت ایران خواستار پیگیری قضایی مستند «من روحانی هستم» شد


تصویری از مستند «من روحانی هستم»
تصویری از مستند «من روحانی هستم»
دولت حسن روحانی خواستار ورود قوه قضاییه به ماجرای ساخت و توزیع مستند «من روحانی هستم» شد، مستندی سیاسی که در آن به نقش رییس جمهوری فعلی ایران در وقایع مهم سه دهه گذشته جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت، گزارش داد که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، این مستند را اثری «مغرضانه» و «قابل پیگیری قضایی» خوانده است.

آقای نوبخت اظهار داشت: «این مجموعه که به صورت سی‌دی منتشر شده، با اهداف مغرضانه تهیه شده و قابل پیگیری قضایی است و ما نیز از قوه قضائیه انتظار داریم که پی‌گیری کند.»

مستند «من روحانی هستم» به کارگردانی معصومه نبوی و تهیه‌کنندگی گروه شفق از بهمن ماه گذشته در دانشگاه‌های ایران به نمایش درآمده، اما تنها در روزهای اخیر بوده که با واکنش‌های گسترده موافقان و مخالفان آن مواجه شده است.

از جمله مخالفان این مستند علی لاریجانی، رییس مجلس ایران است که آن را اثری «خلاف واقع» و «دروغ به تاریخ» خوانده است.

این مستند مدعی دخالت رییس جمهوری ایران در ماجرای مک‌فارلین شده است، رخدادی مربوط به دوران جنگ میان ایران و عراق که با ورود هواپیمای حامل مشاور امنیتی رییس جمهوری آمریکا به تهران آغاز شد و به مذاکره برای فروش سلاح به تهران انجامید.

در این مستند گفته می‌شود که حسن روحانی به استقبال مک فارلین رفته در حالی که مشاور رییس جمهوری آمریکا به او کیکی با نشانه کلید روی آن هدیه داده است؛ کلید نماد و نشانه حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی او در سال ۱۳۹۲ بود. اما علی لاریجانی می‌گوید که آقای روحانی در ماجرای مک فارلین هیچ نقشی نداشته است.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از واکنش شدید علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به مستند «من روحانی هستم» خبر داده است.

آقای جنتی این مستند را «یک توهین آشکار به شخص رییس جمهور» خوانده و تاکید کرده است که «دستگاه قضایی باید با عوامل آن برخورد کند».

به گفته او، مستند «من روحانی هستم» بدون مجوز و طی مراحل قانونی منتشر شده و از این نظر انتشار آن «غیرقانونی» بوده است.

پایان جنگ ایران و عراق، ناآرامی‌های ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ و موافقت‌نامه هسته‌ای سعدآباد در سال ۱۳۸۲ که به تعلیق داوطلبانه برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجامید، از دیگر موضوعات طرح شده در مستند «من روحانی هستم» هستند.
XS
SM
MD
LG