لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

اوکراين: تعداد زيادی از جدايی طلبان در اسلوويانسک کشته شدند


گزارش ها حاکی است درگيری ها در شرق اوکراين با عمليات نظامی نيروهای دولتی روز جمعه دوم ماه مه در شهر اسلوويانسک تشديد شده است و نيروهای جدايی طلب دو هلی کوپتر را سرنگون کرده اند. دولت موقت اوکراين می گويد دراين عمليات تعداد زيادی از جدايی طلبان کشته و زخمی شده اند.

در همين حال روسيه عمليات نظامی ارتش اوکراين در شرق اين کشور را اقدامی «جنايتکارانه» خوانده است.

به گزارش آسوشیتدپرس،‌الکساندر تورچينوف، رئيس جمهور موقت اوکراين گفته است، در عمليات روز جمعه تلفات سنگينی به جدايی طلبان وارد شده و بسياری از آنها کشته و زخمی شده اند.

به گفته رئيس جمهور موقت اوکراين هم اکنون نيروهای ارتش اوکراين کنترل کليه پست های بازرسی اطراف اسلوويانسک را تصرف کرده اند .

الکساندر تورچينوف گفته است در عملیات روز جمعه دو سرباز اوکراینی کشته شده اند. وی همچنین گفته اتس که هفت سرباز در این عملیات مجروح شده اند.

يک خبرنگار خبرگزاری رويترز در شهر اسلوويانسک،‌ يکی از پايگاههای اصلی جدايی طلبان طرفدار روسيه،‌گزارش داده است که شاهد تيراندازی و سرنگونی يکی از هلی کوپتر ها بوده است. طبق اين گزارش در ساعات اخير شهر شهر اسلوويانسک آرام بوده و نيروهای جدايی طلب کنترل شهر را در اختيار دارند.

در همين حال، مقامات دولت اوکراين می گويند،‌ موشک های شليک شده در اين شهر که باعث سرنگونی اين دو هلی کوپترشده نشان می دهد که نيروهای روسی در اين شهر حضور دارند. اين در حالی است روسيه حضور نيروهايش در داخل اوکراين را رد کرده است.

طبق اين گزارش نيروهای ارتش اوکراين عملياتی در اين منطقه آغاز کرده اند، ولی پيشروی انها محدود بوده است. اين در حالی است که سخنگوی ولاديمير پوتين،‌رييس جمهوری روسيه روز جمعه گفته است، عملیات کنونی ارتش اوکراین و همچنین تيراندازی از هوا به سوی شهروندان برای سرکوب آنها،‌ طرح صلح ژنو برای حل بحران را از بین برد.

به گزارش رويترز،‌هم اکنون روسيه ده ها هزار نفر از نيروهای خود را در کنار مرزهای اوکراين مستقر کرده است و اعلام کرده است برای حفاظت و تامين امنيت روس زبان در صورت ضرورت اقدام خواهد کرد.

پیشتر شبکه روسی «راشا تودی» گزارش داده بود که نیروهای ارتش اوکراین برای محاصره اسلوويانسک «از ۲۰ هلیکوپتر» استفاده کرده است. این شبکه تصریح کرده بود که د رعملیات ارتش اوکراین در روز جمعه «سه هلیکوپتر سرنگون شده‌اند».

خبرگزاری «اینترفکس» نیز از زخمی شدن شماری از جدایی‌طلبان در شهر اسلوويانسک خبر داده بود.

اسلوویانسک در استان دونتسک در شرق اوکراین، از جمله مهم‌ترین مراکز تجمع و فعالیت جدایی‌طلبان هوادار روسیه به شمار می‌رود.

جدایی طلبان پیشتر در این شهر گروهی از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را بازداشت کردند.
XS
SM
MD
LG