لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

لاریجانی: با وجود ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، تورم ۴۰ درصد شد


رییس مجلس ایران می‌گوید که کشور در شرایط عادی قرار ندارد و از وضعیت مدیریت در دولت محمود احمدی‌نژاد به شدت انتقاد و آن را متهم کرد که با وجود ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی، تورم ۴۰ درصدی را برای مردم به ارمغان آورد.

علی لاریجانی که روز یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت، در جمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کرد تاکید کرد که «ایران هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ بین‌المللی مشکلاتی دارد. در سال ۹۲ بودجه کشور ۱۱۵ میلیارد بود که بودجه عمرانی ما ۱۵ میلیارد در نظر گرفته شده بود که نشان از عدم تناسب دارد. وقتی که همه منابع صرف بودجه جاری شود به حرکت درآوردن چرخ تولید غیر ممکن است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به دوران هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد گفت که «در هشت سال گذشته ثروت خوبی داشتیم و منابع‌مان کم نبود. ما در حدود ۶۰۰ – ۷۰۰ میلیارد دلار دارایی داشتیم اما چرا تورم ۴۰ درصد شد که دولت کنونی بگوید ما تلاش کردیم و این رقم را به ۳۲ درصد رساندیم؟»

وی «وضع مدیریت کشور و بی‌برنامگی در مدیریت» را یکی از علل این مسئله دانست و با اشاره به اینکه بعضی‌ها صحبت کردن و انتقاد کردن را «چوب لای چرخ دولت گذاشتن» می‌دانستند اظهار داشت: «یک دولت حتما باید با فکر جمعی اداره شود. برخی مشکلات از قبل هم مشهود بود و برخی فکر کردند با شعار حل می‌شود اما مشکلات اقتصادی خود را نشان می‌دهد».

اشاره علی لاریجانی به شعار‌ها و مقابله جویی‌های رییس جمهوری سابق ایران با غرب است که به رغم تشدید تحریم‌ها علیه تهران، قطعنامه‌های صادره سازمان ملل را «کاغذپاره» نامید و آمارهایی که دولت وی از وضعیت «خوب» اقتصادی ایران ارائه می‌کرد با انتقاد منتقدان و صاحبنظران روبرو می‌شد.

انتقاد رییس مجلس ایران و دولت حسن روحانی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم در حالی صورت می‌گیرد که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان فردی یاد کرده که «نظر وی به ایشان نزدیک‌تر است» و دولت وی را بهترین دولت از زمان مشروطه تا حال حاضر دانسته بود.

آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنان روز یکشنبه خود همچنین به مخالفان دولت جدید انتقاد کرد و از آن‌ها خواست که شرایط کشور را در نظر بگیرند.

رییس مجلس ایران اظهار داشت: «دوستان اشکالاتی را مطرح می‌کنند که در جای خود مهم است اما طوری آن‌ها را مطرح می‌کنند که انگار بزرگ‌ترین مشکل کشور است. ما در مذاکرات سیاسی احتیاج به همگرایی داخلی داریم؛ و گرنه نمی‌توانند از منافع کشور صیانت کنند. همیشه هم همین‌طور بوده البته این به معنای این نیست که نقد نکنید، اما نقد باید در جای خودش باشد. ضمن اینکه باید مراقبت‌های تام داشت».

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی بالا بودن تورم، افزایش قیمت‌ها و مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین مسئله ایران عنوان می‌کنند، منتقدان دولت حسن روحانی در سپاه پاسداران، نمایندگان جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی و برخی از روحانیون بلندپایه نظیر محمدتقی مصباح یزدی بیشترین حملات خود را متوجه سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاست خارجی دولت کرده و تذکرهای زیادی به وزیران و رییس جمهوری اسلامی ایران داده‌اند.

در همین رابطه، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۱۴ اردیبهشت، خطاب به منتقدان دولت در عرصه سیاست خارجی گفته است: «آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم».

وی که به مناسبت روز معلم در جمع اساتید و معلمان نمونه کشور سخن می‌گفت، همچنین اظهار داشت: «شاهدیم وقتی استادی با یک خارجی حرف می‌زند عده‌ای می‌گویند نکند جاسوسی شده است و بعضی‌ها انگار سلول‌شان با شک ساخته شده است در حالی‌که باید به اساتیدمان اعتماد کنیم و بگذاریم بیاموزند و یاد بگیرند. در همین راستا آقایی را می‌شناسم که می‌گفت باید کاری کنیم زبان انگلیسی جایی تدریس نشود، چون خطری بزرگ است، من این حرف‌ها را نمی‌فهمم و شاید از قدرت درک من خارج است».

طی روزهای اخیر مخالفان دولت یازدهم در شاخه تندروی اصولگرایان حملات خود را به دولت شدت بخشیده‌اند و از جمله مستندی با عنوان «من روحانی هستم» را در سطح کشور پخش کرده و از سوی دیگر، هواداران محمود احمدی نژاد نشستی را با عنوان «همایش دلواپسان» برگزار کرده‌اند که در آن به انتقاد شدید از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب پرداخته شده است.

این انتقادها در حالی مطرح می‌شود که قرار است دور جدید گفت‌وگوهای ایران و گروه پنج به علاوه یک به زودی برگزار شود و در آن پیش نویس توافق جامع و نهایی برای حل و فصل نهایی ابهامات برنامه هسته‌ای تهران تهیه شود.

اعتبار توافق موقت میان طرفین که سوم آذر پارسال در ژنو حاصل شد و از اوایل بهمن ماه اجرایی شد، تیرماه امسال به پایان خواهد رسید و دو طرف باید تا پیش از آن بر سر توافق نهایی به اجماع برسند.

بر اساس توافق موقت، ایران توانست که بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه خود را کاهش دهد و در مقابل، فعالیت‌های غنی‌سازی در سطح بالای پنج درصد را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG