لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

دختران موسوی و رهنورد از وضعیت سلامتی آنها «مطلقا بی‌خبرند»


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بیش از سه سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند.
میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بیش از سه سال است که در حصر خانگی به سر می‌برند.
سایت کلمه که اخبار میرحسین موسوی، از رهبران جنبش سبز، را منتشر می‌کند روز دوشنبه، ۱۵ اردیبهشت، خبر داد که دختران نخست وزیر سابق ایران یک هفته است از وضع سلامتی والدین خود که در حصر هستند مطلقا بی‌خبرند و حتی اجازه یک تماس تلفنی هم نداشته‌اند.

گزارش این سایت حاکی است که نگرانی دختران آقای موسوی و خانم رهنورد به این دلیل است که پدرشان روز نهم اردیبهشت به علت مشکلات قلبی در بیمارستان بستری شد و تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفت ولی به فاصله یک روز پس از بستری شدن، بار دیگر به حصر خانگی خود بازگردانده شد.

کلمه می‌گوید که از آن زمان دختران وی در بی‌خبری مطلق از وضعیت سلامتی والدین خود به سر می‌برند و «این بی‌خبری در حالی است که هنوز اقدامات درمانی روی میرحسین شروع نشده است و وضعیت قلب وی در شرایط هشدار آمیز است».

بر اساس این گزارش، «آخرین اطلاع خانواده میرحسین از او، مربوط به ملاقاتی است که یک روز بعد از عمل، در خانه محل حبس با دخترانش داشت و از آن زمان تا امروز، دختران میرحسین و رهنورد حتی از تماس تلفنی و احوالپرسی ساده نیز محروم بوده‌اند».

میرحسین موسوی همراه با زهرا رهنورد و مهدی کروبی که به عنوان «رهبران جنبش سبز» شناخته می‌شوند از بهمن ۱۳۸۹ بدون محاکمه و حکم دادگاه در خانه خود یا «خانه‌های امن» وزارت اطلاعات زندانی شده‌اند که این مسئله اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و جمعی از منتقدان جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

مقام‌های تندروی جمهوری اسلامی از این رهبران به عنوان «سران فتنه» و از اعتراض‌های سال ۸۸ به معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهوری ایران به عنوان «سران فتنه» یاد می‌کنند.

به رغم درخواست فعالان سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری از جمهوری اسلامی برای آزادی این افراد، مقام‌های قوه قضاییه و شخص رهبر ایران خواستار عذرخواهی این سه نفر به خاطر آنچه که «به تلاطم انداختن کشور» در سال ۸۸ خوانده‌اند، شده‌اند.

سایت کلمه در گزارش روز دوشنبه خود اشاره کرده که «پزشکان از ماه‌ها قبل تاکید کرده بودند که با توجه به اینکه امکان استنت گذاری در قلب میرحسین موسوی نیست، ایشان باید تحت برنامه بازیابی و بازتوانی تخصصی قلب قرار گیرد، تحت نظر مستمر پزشکان باشد و از استرس نیز دور نگه داشته شود».

این گزارش می‌افزاید که «اما در این مدت به هیچ یک از این توصیه‌ها عمل نشد و حتی گزارش‌های پزشکی نیز از دسترسی خانواده دور نگه داشته شد».

نرگس موسوی، یکی از دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، روز نهم اردیبهشت به سایت کلمه گفت که والدین‌اش قبل از حصر سالم بوده‌اند و طی این مدت سلامت خود را از دست داده‌اند.

مقام‌های امنیتی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران که این افراد را در حصر نگه داشته‌اند واکنشی در این زمینه نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG