لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

شورشیان اوکراین درخواست پوتین برای تعلیق رفراندوم را رد کردند


یکی از شورشیان هوادار روسیه در لوهانسک در شرق اوکراین
یکی از شورشیان هوادار روسیه در لوهانسک در شرق اوکراین
جدایی طلبان هوادار مسکو روز پنجشنبه درخواست ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، برای توقف برگزاری رفراندوم استقلال در شرق اوکراین را رد کرده و گفتند که روز یکشنبه این همه پرسی برگزار خواهد شد.

دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان در جمهوری خودخوانده مردمی دونتسک در شرق اوکراین روز پنجشنبه، ۱۸ اردیبهشت، از پوتین تقدیر کرد ولی در عین حال گفت که «شورای مردمی» روز پنجشنبه به اتفاق آراء تصمیم گرفت که این همه پرسی را‌‌ همان طور که برنامه‌ریزی شده است برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی که مردی با اسلحه پشت سر او ایستاده بود به خبرنگاران گفت: «جنگ داخلی هم اکنون آغاز شده است. همه پرسی گامی برای توقف این جنگ و آغاز یک روند سیاسی است».

اعلام این تصمیم همزمان شده است با تغییر در لحن مسکو در ارتباط با بحران اوکراین، به گونه‌ای که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه وعده داد نیروهای روسیه از مرز با اوکراین عقب‌نشینی کرده و از انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۵ می‌ در اوکراین حمایت خواهد شد.

وی همچنین از جدایی طلبان در شرق اوکراین خواسته بود تا همه پرسی روز یازدهم می را به تعویق بیاندازند.
دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان شهر دونتسک
دنیس پوشیلین، رهبر جدایی طلبان شهر دونتسک
این گزارش می‌افزاید تصمیم جدایی طلبان که به معنای اعلام جنگ و چند پاره شدن اوکراین است، موجب سقوط بازار سهام مسکو شد. این در حالی است که روز چهارشنبه و پس از اظهارات پوتین، این بازار شاهد ترقی بود.

از سوی دیگر، مقام‌های اوکراینی بر ادامه «کارزار ضد تروریستی» به منظور کنترل مناطق شرقی کشور از جمله دونتسک و لوهانسک، بدون توجه به همه پرسی روز یکشنبه، تاکید کردند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند پوتین انتظار دارد که شورشیان این همه پرسی را برگزار کنند ولی می‌خواهد نشان دهد که آن‌ها تحت فرمان وی نیستند. وی با فاصله گرفتن از این رفراندوم که غرب آن را به رسمیت نخواهد شناخت، همچنین امیدوار است که از تشدید تحریم‌ها بر ضد این کشور که هم اکنون اقتصاد روسیه را تحت تاثیر قرار داده است، جلوگیری کند.

سخنگوی پوتین روز پنجشنبه گفت که کرملین نیازمند اطلاعات بیشتری در باره تصمیم شورشیان به برگزاری همه پرسی است.

وی اظهار داشت بیانیه شورشیان پس از آن صادر شد که مقام‌های کی‌یف بر ادامه عملیات نظامی بر ضد آن‌ها تاکید کردند و باید اوکراین را به خاطر رد پیشنهاد پوتین توسط شورشیان مقصر دانست.

ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که روسیه «مسیری خطرناک و غیرمسوولانه‌» در پیش گرفته و وضعیت اوکراین «شدیدا در معرض انفجار است».

در همین حال، اداره مهاجرت روسیه روز پنجشنبه از صدور بیش از ۵۵۰ هزار گذرنامه روسی برای اهالی کریمه و سِواستوپول خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، اداره فدرال مهاجرت روسیه با اعلام این خبر افزود که درخواست برای دریافت گذرنامه روسی در کریمه همچنان ادامه دارد.

شبه جزیره کریمه در پی برگزاری همه پرسی‌ که ماه مارس برگزار شد، از اوکراین جدا و به روسیه ملحق شد.
XS
SM
MD
LG