لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

پایان دیدار ایران و آژانس در آستانه دور تازه مذاکرات اتمی


رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده روز دوشنبه
رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده روز دوشنبه
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت‌وگوهای خود را روز دوشنبه در وین پایتخت اتریش و در آستانه تازه‌ترین دور از مذاکرات تهران و ۵+۱ بدون آنکه در مورد نتایج آن مسئله خاصی را بیان کنند، به پایان رساندند.

آژانس بین‌المللی در بیانیه‌ای در این مورد گفته است با ایران در نشست روز ۲۲ اردیبهشت ماه، پیشرفتی را که تاکنون در چارچوب توافق همکاری دو طرف حاصل شده، بررسی کردند.

در بیانیه آژانس، دیدبان اتمی سازمان ملل، آمده است که ایران برخی مواردی که بر سر آن توافق شده را انجام داده و گفت‌وگو درباره اقدامات بعدی که باید انجام دهد، ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه تاریخی برای گفت‌وگوهای بعدی اعلام نشده است.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته از قول منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواسته بود تا در مورد چاشنی‌های انفجاری که هم می‌تواند کاربرد غیرنظامی و هم نظامی -از جمله در بمب اتمی- داشته باشد، توضیح دهد.

این خبرگزاری می‌گوید در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) تهران توضیح داده بود که این چاشنی‌ها برای استفاده «غیر اتمی» هستند. به گفته منابع دیپلماتیک، ناظران بین‌المللی سوالات مطرح شده را پیگیری کرده‌اند.

ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق کرده است که تا ۲۵ اردبیهشت، هفت اقدام عملی را برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود انجام دهد که از جمله آنها، رفع ابهام‌های مربوط به فعالیت‌های احتمالی نظامی در این مورد است.

منابع دیپلماتیک طرف گفت‌وگو با رویترز می‌گویند آژانس اتمی می‌خواهد با ایران به توافقاتی برای اقداماتی جدید پس از این تاریخ برسد. با این امید که بتواند به مسائل حساس دیگری که ممکن است به برنامه احتمالی نظامی مربوط شوند نیز بپردازد.

این دیدار و گفت‌وگوها در آستانه تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای میان مقام‌های ارشد تهران و گروه شش کشور طرف گفت‌وگو، فرانسه، بریتانیا، آمریکا، چین، روسیه و آلمان، برگزار شده است.

شهر وین، پایتخت اتریش، از روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه میزبان این دور از مذاکرات خواهد بود.

عباس عراقچی، از مقام‌های ارشد ایرانی در این مذاکرات، گفته است آغاز نگارش متن مکتوب توافق نهایی در دستور کار دیدارها در وین است.

این دیدارها تا ۲۶ اردیبهشت ماه به درازا خواهد کشید.

ایران و طرف‌های گفت‌وگو پیشتر در ژنو به توافقی موقت دست یافته بودند و مذاکرات برای رسیدن به توافقی نهایی ادامه دارد.

آقای عراقچی می‌گوید در وین، عمده دیدارها میان کاترین اشتون، نماینده ۵+۱ و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، صورت می‌گیرد و جلسات عمومی و دوجانبه نیز برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG