لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

اخضر ابراهیمی از نمایندگی سازمان ملل در امور سوریه استعفاء داد


اخضر براهیمی از مرداد ۱۳۹۱ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه بود.
اخضر براهیمی از مرداد ۱۳۹۱ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه بود.
بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه اعلام کرد که اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه از مقام خود استعفا داده و این استعفا روز ۱۰ خرداد، اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در کنفرانس خبری که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، آقای‌بان گی مون از تلاش‌های ابراهیمی در دوره مسئولیتش تمجید کرد و گفت که سازمان ملل در مسائل دیگر، از او بهره خواهد برد.

ابراهیمی هم که در این کنفرانس خبری حاضر شده بود گفت: «استعفای من جای خشنودی ندارد چرا که ماموریت خود را ترک می‌کنم در حالی که اوضاع در سوریه همچنان بد است.»

او افزود: «من باور دارم که بحران سوریه پایان خواهد یافت اما تا آن زمان، چند نفر دیگر کشته خواهند شد؟»

اخضر ابراهیمی مرداد ۱۳۹۱ جایگزین کوفی عنان به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در حل و فصل بحران سوریه شد. کوفی عنان هم پس از به بن بست رسیدن تلاش‌هایش برای یافتن راه حلی سیاسی برای بحران سوریه، از سمت خود استعفا داد.

ابراهیمی موفق شد برای نخستین بار نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه را پای میز مذاکره بنشاند و سرپرستی دو مرحله از مذاکرات را در مونترو و ژنو بر عهده داشت. این دو مرحله از گفت‌و‌گو‌ها بدون نتیجه پایان یافت.

در روزهای گذشته، گمانه زنی‌هایی درباره احتمال استعفای ابراهیمی منتشر شده بود. او یکی از مخالفان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه است و چند بار گفته است که برگزاری انتخابات تلاش‌ها برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران را دشوار‌تر می‌کند.

در این انتخابات که روز ۱۳ خرداد ماه برگزار خواهد شد، بشار اسد و دو تن دیگر نامزد هستند. به نظر نمی‌رسد رقیبی جدی برای اسد در انتخابات وجود داشته باشد.

هنوز جایگزینی برای ابراهیمی به عنوان نماینده جامعه جهانی در مسائل سوریه انتخاب نشده است.

فرانسه: دولت سوریه بار دیگر از جنگ افزارهای شیمیایی استفاده کرد

از سوی دیگر، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، دولت سوریه را به دستکم ۱۴ بار استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی از سوم آبان پارسال تا امروز متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فابیوس روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در واشینگتن گفت که معتقد است آخرین حمله شیمیایی، چند هفته پیش روی داده است.

او تاکید کرد که مسئولان فرانسوی، دلایل قابل اثباتی در این باره دارند.

گزارش‌های بسیاری درباره استفاده از گاز کلر و آسیب دیدن ده‌ها نفر در پی آن در مناطق کفر زیتا در استان حماه و تَمانِعه و تَلمَنس در استان ادلب که تحت کنترل مخالفان در شمال سوریه قرار دارند، منتشر شده است. اما تا کنون دلایل ملموس و قابل اثباتی در این باره منتشر نشده است.

گاز کلر که استفاده صنعتی نیز دارد، در فهرست سلاح‌های شیمیایی که دولت اسد در اختیار سازمان منع انتشار جنگ افزارهای شیمیایی قرار داده است، نیست. ارائه این فهرست به منظور نابودی آن‌ها صورت گرفته است.

دولت سوریه و مخالفان آن تاکنون چندین بار یکدیگر را به حمله شیمیایی به مناطق مختلف متهم کرده‌اند. بزرگ‌ترین حمله شیمیایی، در سال گذشته به مناطقی در حومه دمشق صورت گرفت که بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت.

پس از این حمله، غرب و در راس آن آمریکا، قصد مداخله نظامی در سوریه را داشتند اما به دنبال موافقت دولت سوریه با قراردادن جنگ افزارهای شیمیایی خود در اختیار جامعه جهانی به منظور نابودی آنها، شبح مداخله نظامی از سوریه دور شد.
XS
SM
MD
LG