لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با اوباما دیدار کرد


احمد جربا
احمد جربا
احمد جربا، رئیس شورای ائتلافی مخالفان سوریه، روز سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آن کشور، در واشینگتن دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اوباما به جربا گفته است بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، تمام حقانیت خود را در رهبری آن کشور از دست داده و جایی در آینده این ملت ندارد.

هر دو طرف در این دیدار بر تعهد خود برای آنچه کاخ سفید «یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران که حرکت به سوی تشکیل دولتی جدید را در بر گیرد» تاکید کرده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفته است که رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاور او بمباران غیرنظامیان و جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره حکومت سوریه را محکوم کردند.

احمد جربا هم از دولت اوباما به خاطر کمک ۲۸۷ میلیون دلاری به نیروهای مخالف اسد و کمک‌های بشردوستانه به مبلغ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای آوارگان سوری تشکر کرد.

دراین بیانیه به موضوع درخواست آقای جربا برای دریافت سلاح‌های ضدهوایی اشاره‌ای نشده است.

بنا بر گزارش‌ واشینگتن‌پست اوبی شاهبندر، از مشاوران احمد جربا، در مورد دیدارهای این گروه طی هفته گذشته در واشینگتن گفته است «به وضوح بیان کرده‌ایم که برای مبارزه‌ای طولانی‌مدت آماده‌ایم».

گروه ائتلاف مخالفان در واشینگتن علاوه بر کاخ سفید دیدارهایی با اعضای کنگره آمریکا، وزرات‌های خارجه، دارایی و دفاع آمریکا نیز داشته‌اند.

این دیدارها در شرایطی صورت می‌گیرد که نیروهای هوادار بشار اسد توانسته‌اند به موفقیت‌هایی در جنگ داخلی آن کشور دست پیدا کنند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای که ۱۵ اردیبهشت منتشر شد اعلام کرد آمریکا به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود برای رسمیت بخشیدن به روابطش با مخالفان میانه‌روی بشار اسد و یاری‌رسانی به کسانی که داخل سوریه به کمک نیاز دارند، تصمیم گرفته است به این ائتلاف اجازه دهد در آن کشور دفتر نمایندگی تاسیس کند.

این تصمیم اندکی پیش از آغاز سفر و دیدارهای جربا و گروه همراه او اعلام شد.
XS
SM
MD
LG