لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

مان: هيئت روسی، يک عضو قابل اتکا از گروه ۱+۵ است


 مايکل مان، سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا
مايکل مان، سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا

مايکل مان، سخنگوی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در گفت‌وگویی با هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، در مورد تاثیر وضعیت اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای گفت: «هيئت روسی،يک عضو خوب، فعال و قابل اتکا از گروه ۱+۵ (۳+۳) بوده و اين روند همچنان ادامه دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک مستقیم


آقای مان در ابتدا در مورد مذاکرات هسته‌ای وین گفت: «ما در سه دور ابتدايی گفت‌وگو در وين به هر کدام از موضوعاتی که بايد در توافق نهايی بيايد پرداختيم. حال ما وارد مرحله تازه‌ای شده‌ايم. سعی می‌کنيم همه عناصری را که در اين سه ماه مطرح شده در کنار هم بياوريم، که در عمل به معنای گفت‌وگوهای بسيار زياد و بررسی جنبه های مختلف است، تا ببينيم توافق نهايی چه شکلی خواهد داشت و برای کمتر کردن فاصله رويکردها تلاش کنيم. برخی هم صحبت از تدوين پيش‌نويس توافق کرده‌اند.»


يعنی شما مطمئن نيستيد که در اين مرحله تدوين پیش‌نویس آغاز بشود؟

به نظرم اين اتفاقی است که خواهد افتاد اما در داخل اتاق مذاکره نيستم و در نتيجه نمی‌توانم به صورت قطعی بگويم.


يعنی قرار است چيزی بر روی کاغذ نوشته شود؟

خب تدوين پيش‌نويس معمولا به معنای نوشتن روی کاغذ است اما اين به معنای نزديک شدن به توافق نيست چرا که همه می‌دانند اين مذاکرات بسيار سخت و پيچيده است و مسائل سياسی و فنی پيچيده‌ای در آن دخيل است. در نتيجه ما همه می‌دانيم که زمان بيشتری لازم است.


اگر درست خاطرم باشد، دور پيشين که به توافق ژنو انجاميد، ايران با يک پيش‌نويس توافق بر سر ميز آمد، و سپس طرف مقابل آن را بررسی کرد و نسخه ديگری ارائه کرد. حال وزير امور خارجه ايران می‌گويد که قرار است در اين دور کار به صورت مشترک با خانم اشتون انجام شود. آيا دليلی برای اين مسئله وجود دارد؟
حقيقتش نمی‌دانم. اما باید در نظر گرفت که شما دو طرف در مذاکره داريد. بنابراین وقتی به صورت مشترک کار کنيد، بسيار ساده‌تر خواهد بود.


طرف ايرانی از برنامه‌ريزی برای سه دور ديگر مذاکره تا تير ماه خبر داده و گفته است که حتی برنامه کاری ديپلمات‌ها برای دو سه هفته منتهی به پايان تير، خالی خواهد بود تا تا هر زمان که لازم باشد به مذاکره ادامه دهند. درست است اگر بگوييم که طرفين همه تلاش خود را می کنند تا در همين شش ماه اول به نتیجه برسند؟

احساس من اين است که طرفين بسيار مصمم هستند که هر چه زودتر به توافق دست يابند. اما اين بدين معنا نيست که آنها برای توافق در يک تاريخ مشخص به توافق برسند. مهم‌ترين موضوع دستيابی به يک توافق محکم است که همه بتوانند با آن زندگی کنند، توافقی که به نگرانی‌های جامعه بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ايران می‌پردازد. اما آشکار است که اين به نفع همگان است که اين توافق هر چه زودتر به دست آيد.


جامعه بين‌المللی خصوصا اتحاديه اروپا اين روزها به شدت با موضوعی ديگر نيز درگير است و آن وضعيت اوکراين است. مسکو از يک سو با تحريم‌هاي اروپا و آمريکا مواجه شده و از سوی ديگر متحد شما در اين مذاکرات است. آيا هيچ نشانه‌ای از تاثیرات اين روند بر مذاکرات هسته‌ای ديده شده است؟

ما هيچ نشانه‌ای در اين باره نديده‌ایم. هيئت روسی، يک عضو خوب، فعال و قابل اتکا از گروه ۱+۵ (۳+۳) بوده و اين روند همچنان ادامه دارد.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG