لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

مقام ارشد آمريکايی: مذاکرات اين هفته سخت و کند بود


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در کنار کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
به گزارش هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديوفردا به وين، يک مقام ارشد آمريکايی روز جمعه، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، گفت «مذاکرات اين هفته سخت و کند بود».

اين مقام ارشد آمريکايی که نخواست نامش فاش شود افزود: «ما نگرانيم که پيشرفت نداريم و وقت باقی مانده کوتاه است. ايران کماکن بايد تصميمات سختی بگيرد.»

به گفته این مقام آمریکایی، «شکاف های مهمی بين مواضع دو طرف کماکان وجود دارند».

سرگئی ریباکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نیز روز پنج‌شنبه گفته بود که طرفین مذاکرات می‌فهمند که وقت در حال تمام شدن است.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، جمعه در توئیتر به زبان انگلیسی نوشت که «اراده مهم‌ترین عامل برای موفقیت در هر گفت‌وگویی است. ما مصمم هستیم، امیدواریم طرف مقابل هم مصمم باشد».

دور چهارم مذاکرات میان ایران با گروه ۵+۱ امروز جمعه در وین ادامه دارد. این دور از مذاکرات قرار است در همین روز به پایان برسد و سه دور دیگر از گفت‌وگوهای هسته‌ای در چند هفته آینده برگزار خواهد شد.

موارد اختلاف میان طرفین هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما برخی رسانه‌های داخل ایران از جمله روزنامه کیهان، مسائلی مانند تعداد سانتریفیوژها و مدت زمان اعتبار توافق‌نامه احتمالی را نام برده‌اند که می‌توانند محل اختلاف باشند.

در این شرایط سوزان رایس، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، نیز هشدار داده است که اگر ایران نتواند درستی ادعاهایش مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند، توافقی در کار نخواهد بود.

با این حال مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با رادیوفردا تاکید کرده است که «طرفین مصمم هستند به توافق دست پیدا کنند».

وی می‌گوید: «مهم‌ترين موضوع، دستيابی به يک توافق محکم است که همه بتوانند با آن زندگی کنند، توافقی که به نگرانی‌های جامعه بين‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ايران می‌پردازد. و آشکار است که هر چه اين توافق زودتر به دست آيد، به نفع همگان است.»

ایران و قدرت‌های جهانی مطابق توافق‌نامه موقت ژنو باید تا روز ۲۹ تیر به توافق جامع دست پیدا کنند. با وجود این، طرفین تاکید می‌کنند که این زمان قابل تمدید است.
XS
SM
MD
LG