لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

وزیر کشور ایران: هر سه ساعت یک مرگ بر اثر اعتیاد


وزیر کشور و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر از مرگ یک نفر در هر سه ساعت به علت اعتیاد در ایران خبر داد.

به گزارش پنجشنبه اول خرداد خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، محمدرضا رحمانی فضلی علیرغم اینکه از افزایش ۱۷ درصدی کشفیات و کاهش سه درصدی مرگ و میر در ایران به علت اعتیاد خبر داد، گفت که در هر روز ۹ نفر به این دلیل می‌میرند.

رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته ۵۷۰ تن مواد مخدر در کشور کشف و نیز مصرف شده، از زندانی شدن ۲۷۰ هزار نفر به این علت در سال گذشته خبر داد.

آقای رحمانی فضلی همچنین افزود که حداقل یک میلیون و ۳۲۵هزار معتاد در ایران وجود دارد و پنج و نیم میلیون نفر نیز به طور مستقیم با مواد مخدر درگیرند.

در خردادماه سال جاری، مدیرکل دفتر آموزش و تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفته بود که از سال ۱۳۷۳ تا ابتدای همین سال، ۴۷ هزار و ۲۷۷ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند؛ یعنی به طور میانگین روزانه هفت نفر.

حمید صرامی افزوده بود که در دهه ۸۰، دومین عامل مرگ و میرهای غیرطبیعی پس از تصادفات، به مرگ‌های ناشی از سوء مصرف مواد مخدر مرتبط بوده است.

وزیر کشور ایران نیز یکشنبه ۲۴ آذر سال ۱۳۹۲ گفته بود که شش میلیون ایرانی به طور مستقیم با مسئله اعتیاد درگیرند.

او در آن هنگام این را نیز گفته بود که «بیشتر معتادان برای تامین نیاز خود به مواد مخدر، توزیع‌کننده می‌شوند.»

درباره تعداد افراد معتاد به مواد مخدر در ایران آمارهای متفاوتی منتشر می‌شود.
اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران در اسفند ۹۱، تعداد معتادان به مواد مخدر را «در مجموع دو میلیون» نفر اعلام کرد.

به گفته آقای احمدی‌مقدم، حداکثر ۲۰۰ هزار ایرانی نیز به الکل اعتیاد دارند.

اما در آخرین روزهای‌‌ همان سال، روزنامه آرمان به نقل از سعید صفاتیان ﻣﺪﻳﺮکل ﭘﻴﺸﻴﻦ درمان در ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ، ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ایران را «سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر» اعلام کرد.

آقای صفاتیان درباره آمار ارائه داده شده از سوی فرمانده نیروی انتظامی گفت که این آمار متعلق به ابتدای سال ۱۳۸۶ است.

اما رسول خضری، عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مهرماه سال ۹۲، از افزایش آمار معتادان در ایران به «سه و نیم میلیون» نفر خبر داد.

آقای خضری گفت که این افزایش آمار نشان‌دهنده «نبود موفقیت در حوزه بهداشت و روان است.»
XS
SM
MD
LG