لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

آژانس: ایران ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی را کاهش داده است


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه دوم خردادماه در گزارش تازه خود اعلام کرد، ايران درچارچوب توافق ژنو ذخاير اورانيوم باغظلت ۲۰ درصد را کاهش داده و درخصوص برخی از نگرانی های آژانس از ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای اين کشور پاسخ هایی را ارائه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ احتمالا گزارش تازه آژانس در خصوص برنامه هسته ای ايران با استقبال کشورهای عضو گروه ۱+۵ روبه رو خواهد شد.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود تصريح کرده است که ايران روند رقيق سازی نيمی از مواد هسته ای در قالب اورانيوم غنی شده ۲۰ درصدی را تکميل کرده است و در تاسيسات اعلام شده خود اورانيوم بالای ۵ درصد غنی شده توليد نکرد .

در همین حال، به گزارش «بلومبرگ» در گزارش آژانس تصریح شده است که هم اکنون ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران به ۳۸ کیلو و ۴۰ گرم رسیده است. طبق این گزارش رقم ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران پیش از اجرای توافق موقت ژنو در ماه ژانویه ۲۰۹ کیلوگرم بوده، بنابراین جمهوری اسلامی بیش از۸۰ درصد از ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی خود را اکسید یا رقیق کرده است.

ايران و شش قدرت جهانی گروه۱+۵ در سوم آذرماه سال گذشته در ژنو به توافق موقتی برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. اين توافق با عنوان «برنامه اقدام مشترک» از ۳۰ دی‌ماه همان سال به مدت شش ماه به اجرا گذاشته شد و هم اکنون ايران و اين شش قدرت درباره چهارچوب توافقی جامع برای حل مناقشه هسته ای ايران مذاکره می‌کنند.

بر اساس «برنامه اقدام مشترک» ايران پذيرفت نيمی از ۲۰۰ کيلو گرم اورانيوم ۲۰ درصد غنی شده را به اکسيد اورانيوم تبديل؛ و نصف ديگر را رقيق کند. ايران همچنين پذيرفت برخی از فعاليت های هسته ای خود را محدود کند.

درمقابل گروه ۱+۵ پذيرفت تحريم های تازه عليه ايران اعمال نکرده و برخی از دارايی اين کشور را آزاد کند.

ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای

آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنین در اين گزارش فصلی خود تصريح کرده است:«ايران برای نخستين بار از سال ۲۰۰۸ تاکنون درخصوص مسايل باقيمانده مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ايش تبادل اطلاعات فنی و تعامل کرده است.»

آژانس ادامه داده است که بررسی ها درخصوص اطلاعاتی که از ايران در اين زمينه دريافت شده، ادامه دارد.

آزانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر در گزارش ماه نوامبر ۲۰۱۱ به مساله اين چاشنی های انفجاری موسوم به به «بریج وایر» اشاره کرده بود. در اين گزارش آمده بود که ايران در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ميلادی آزمايش هايی در زمينه چاشنی های پر شتاب داشته است که قابلت کاربرد در بمب هسته ای را دارند.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی همکاری های ایران و آژانس وارد مرحله ای تازه شده است.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۳۱ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای مشترک پیشرفت مذاکرات فنی مابین خود را «خوب» ارزیابی کرده و اظهار کردند که طرفین بر سر پنج اقدام عملی دیگر به توافق رسیده‌اند.

ایران پیشتر متعهد شده بود که تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه هفت اقدام عملی برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود را اجرایی کند.

در دیدار روز سه‌شنبه همچنین ایران و آژانس در چارچوب توافق همکاری دو طرف٬ بر سر پنج اقدام عملی دیگر نیز به توافق رسیدند که قرار است این اقدامات از سوم شهریورماه سال جاری از سوی ایران اجرایی شود.

به موجب این توافق ایران متعهد می‌شود تا اطلاعاتی را در خصوص ادعای آزمایش چاشنی‌های انفجاری قوی از سوی جمهوری اسلامی٫ در اختیار آژانس قرار دهد.

پیشتر خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که چاشنی‌های انفجاری موسوم به «بریج وایر»٬ حساس‌ترین موضوعی‌ است که قرار است در مذاکرات یک روزه ۳۰ اردیبهشت‌ماه مورد بررسی قرار بگیرد. این چاشنی‌ها مصارف دوگانه نظامی و اتمی دارد.

طبق توافق ۳۰ اردیبهشت‌ماه ایران همچنین متعهد شده است تا در مورد هرگونه تحقیقات درباره انتقال نوترونی در ایران به آژانس اطلاعات و توضیح دهد.
XS
SM
MD
LG