لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

مه‌آفرید امیر خسروی، از متهمان پرونده فساد بانکی اعدام شد


مه‌آفرید امیر خسروی در یکی از جلسات دادگاه
مه‌آفرید امیر خسروی در یکی از جلسات دادگاه
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد حکم محکومیت به اعدام مه‌آفرید امیر خسروی، از متهمان پرونده «سه هزار میلیارد تومانی»، سحرگاه روز شنبه ۳ خرداد، در زندان اوین اجرا شده است.

خبرگزاری ایسنا نیز خبر مشابهی را منتشر کرده است.

بنا بر این گزارش‌‌ها آقای امیر خسروی، فرزند منصور، به اتهام ««افساد فی الارض از طریق شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با تبانی و فساد در شبکه بانکی و توسل به روش های متقلبانه و مجرمانه و اخذ میلیاردها تومان وجوه غیرقانونی و شرکت در پول‌شویی و پرداخت رشوه» به اعدام محکوم شده بود.

رسیدگی به پرونده بزرگ فساد بانکی در ایران که به اختلاس سه هزار میلیاردی نیز مشهور است، از مرداد ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود.

برای چهار نفر طی آن حکم اعدام صادر شده بود.

چهارشنبه گذشته نیز سخنگوی قوه قضائیه با حضور در مجلس شورای اسلامی ایران گزارشی در مورد روند کار این پرونده ارائه داد و تاکید کرده بود برای ۴ نفر حکم اعدام، دو نفر حبس ابد و بسیاری انفصال از خدمت و حبس‌های درازمدت تعیین شده است.

آقای امیر خسروی متهم ردیف اول این پرونده، صاحب مجموعه «گروه امیر منصور آریا» بوده است.

او متهم بود که با استفاده از نفوذ خود و همکاری برخی افراد از جمله مقام‌های دولتی و نمايندگان مجلس، اقدام به باز کردن اعتبارنامه‌های بازرگانی (ال‌سی‌های) جعلی و دريافت وام‌های کلان بانکی کرده بود.

دفتر دادستانی ایران بهمن ماه سال ۱۳۹۱ گفته بود حکم اعدام مه‌آفرید امیر خسروی و سه تن دیگر از سوی دیوان عالی کشور تائید شده است.

او خود در یکی از جلسات دادگاه برخی از مسئولان جمهوری اسلامی را متهم کرد که در جريان کارهایش بوده و حتی خود آنها معرفی‌نامه برای او صادر می‌کردند.

او گفته بود «همه آقايان بايد بيايند و بگويند که بانک آريا را برای بحث تحريم ايجاد کرديم. جلسه بعد بايد اين آقايان يا خودشان بگويند، اصلا به بالاترين مسئولان کشور بگويند که ما بوديم دستور اين کار را داديم يا اگر اين کار را نکنند من اسامی آنها را می‌گويم و اسامی همه اين افراد را با مدارک مستند و دليل و برهان دارم؛ چرا که شرايط تحريم وجود دارد. در واقع آنها اصلا از من خواستند به دولت کمک کنم.»

در حالی‌که رسانه‌های ایرانی از این پرونده به عنوان بزرگ‌ترین پرونده اختلاس در ایران نام برده‌اند، اما دادستانی تهران اخیرا گفته است پرونده بابک زنجانی، سه برابر پرونده مه‌آفرید امیر خسروی است.
XS
SM
MD
LG