لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

ظریف: برای نتیجه‌گیری از مذاکرات شش ماه دیگر هم فرصت داریم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که روز دوشنبه پنجم خرداد برای دیدار و گفت‌وگو با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عازم استانبول شده‌است درباره مدت دوماهه باقی مانده از توافق ژنو گفت: «چنانچه در این مدت به نتیجه نرسیم، ۶ ماه دیگر هم فرصت داریم.»

وزیر خارجه ایران این مطلب را روز دوشنبه پیش از عزیمت به استانبول در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا بیان کرده و افزود: «البته هنوز هدف ما این است که تا پایان این دو ماه به نتیجه برسیم.»

آقای ظریف در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی وی از مذاکرات ایران و ۱+۵ در دو ماه آینده با توجه به اینکه مذاکرات وین ۴ بدون پیشرفت محسوسی پایان یافت، گفت: «من کماکان بدبین نیستم. فکر می‌کنم اگر طرف مقابل دنبال زیاده‌طلبی نباشد و این درس را آموخته باشد که با فشار و تحریم کاری به پیش نمی‌رود، به نتیجه خواهیم رسید.»

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: «البته ما احساس می‌کنیم که به این نتیجه رسیده‌اند اما برخی اقدامات ممکن است تاکتیک مذاکراتی محسوب شود، باید با صبر و حوصله، کار را پیش ببریم تا به نتیجه برسیم.»

در حالی که محمدجواد ظریف در صدر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه عازم استانبول شده‌است، به نوشته خبرگزاری فرانسه، در دیدار روز دوشنبه ظریف و اشتون هیچ‌یک از نمایندگان گروه ۱+۵ حضور نخواهند داشت.

مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، یا طرح موسوم به «اقدام مشترک»، بیستم ژوئیه، سی‌ام تیر، به پایان می‌رسد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان جمعه بیست و هفتم اردیبهشت در وین بدون رسیدن به مرحله آغاز نگارش متن توافق نهایی خاتمه یافت.

پس از بی‌نتیجه ماندن دور چهارم مذاکرات در وین اتریش، عباس عراقچی خبر داده است که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از ۱۶ تا ۲۰ ژوئن (۲۶ تا ۳۰ خردادماه) در وین برگزار می‌شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز اول خرداد گفت که نشانه‌های توافق نهایی هسته‌ای دیده‌ می‌شود اما اگر چنین نشد، در شش ماه دیگر می‌توان مذاکرات را ادامه داد.

وی ۲۹ اردیبهشت نیز گفته‌بود: «مذاکرات ایران با ۱+۵ با وجود دشواری‌هایی که وجود دارد، ان‌شاءالله در نهایت به توافق خواهد رسید، چراکه مصلحت همگان در توافق و بازی برد - برد است.»

محمدجواد ظریف نیز یک روز پیش از حسن روحانی با ارسال پیامی، رسیدن به توافق را ممکن دانست و نسبت به از دست رفتن فرصت هشدار داد.

بنا بر گزارش‌ها، محمد جواد ظریف قرار است پس از مذاکره روز دوشنبه خود با کاترین اشتون، برای شرکت در هفدهمین اجلاس میان‌دوره‌ای وزیران امور خارجه کشورهای عدم تعهد به الجزیره پایتخت الجزایر سفر کند.
XS
SM
MD
LG