لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

درخواست جان کری از ایران: امیرحکمتی آزاد شود


جان کری وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از دولت ایران خواست امیرحکمتی را از زندان آزاد کند تا او بتواند به خانواده خود در آمریکا ملحق شود.

امیر میرزایی حکمتی، تفنگدار دریایی سابق ارتش ایالات متحده است که در ماه اوت سال ۲۰۱۱ در حالی که به گفته خانواده‌اش برای دیدار با مادربزرگش به ایران سفر کرده بود٬ به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده دستگیر و زندانی شد.

حکم آقای حکمتی که در ابتدا اعدام اعلام شده بود، در دادگاه تجدیدنظری که به شکل مخفیانه در ماه دسامبر سال گذشته میلادی تشکیل شد، به ۱۰ سال حبس تغییر پیدا کرد.

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا که روز دوشنبه پنجم خردادماه منتشر شده آمده است: «امروز روز یادبود در آمریکا است و ما یاد و خاطره تمام کسانی که جان خود را برای آزادی کشورشان فدا کردند، گرامی می‌داریم. اما روز یادبود امسال نشانگر چیز دیگری هم هست؛ امیرحکمتی که بیش از یک هزار روز است در ایران در زندان و دور از خانواده خود به سر می‌برد.»

جان کری در این بیانیه می‌گوید: «آقای حکمتی نزدیک به سه سال به اتهام نادرست جاسوسی در زندان است و ما نگران تندرستی او در زندان هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا در پایان این بیانیه افزوده است: «ما با احترام از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که موجبات آزادی آقای حکمتی را فراهم کند تا او بتواند به خانواده خود در آمریکا ملحق شود.»

محمود علی‌زاده طباطبایی، وکیل آقای حکمتی روز چهارم خرداد به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته بود که امیر حکمتی درخواست فرجام‌خواهی خود را نسبت به حکم ۱۰سال حبس، به مقامات زندان تحویل داده‌ است.

وکیل امیر حکمتی همچنین گفته که وی به تخفیف دوباره محکومیت آقای حکمتی خوش‌بین است٬ زیرا او در نامه فرجام‌خواهی استدلال جدیدی را عنوان کرده‌است. به گفته وکیل آقای حکمتی، این استدلال مربوط می‌شود به این‌که شورای عالی امنیت ملی ایران که ریاست آن برعهده حسن روحانی است تاکنون ایالات متحده را جزو «دولت‌های دشمن» اعلام نکرده و این عنوان از سوی این شورا تنها برای اسرائیل به‌کار رفته‌ است.
XS
SM
MD
LG