لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

پایان نخستین روز دیدار ظریف و اشتون در استانبول


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
نخستین روز دیدار غیررسمی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران با کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در استانبول به پایان رسید.

این دیدار عصر دوشنبه ۵ خرداد ماه در هتل چراغان استانبول به مدت دو ساعت و نیم برگزار شد و سپس ساعت ۱۰ شب به وقت تهران، طی شام کاری در ساختمان کنسولگری ایران در همین شهر ادامه یافت.

به گفته خبرگزاری فارس قرار است این مذاکرات روز سه‌شنبه ساعت ۹ صبح به وقت محلی در استانبول ادامه پیدا کند.

هنوز مقامات ایران درباره نتیجه این مذاکرات اظهارنظر نکرده‌اند، اما خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ ۵ خرداد ماه از قول یک مقام آگاه در وزارت خارجه که نامی از وی برده نشده است، گزارش داد که در این دیدار غیر رسمی و دو روزه، دو طرف درباره گام نهایی توافقنامه ژنو با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید که دیدار غیررسمی ظریف و اشتون در استانبول، نشست «فوق‌العاده‌ای» است که در دور قبلی مذاکرات- چهارمین نشست شش قدرت جهانی و ایران در ۲۳ اردیبهشت در وین- درباره آن تصمیم گیری شده بود.

در این دور مذاکرات فوق‌العاده و غیر رسمی در استانبول، اعضای گروه ۱+۵ یک حضور ندارند و صرفا تیم ظریف و اشتون مذاکره می‌کنند.

ایران و شش قدرت جهانی در دور قبلی مذاکرات که با محوریت نگارش متن توافق نهایی هسته‌ای برگزار شد، به نتیجه‌ای دست نیافتند و قرار شد یک دور مذاکرات فوق‌العاده میان اشتون و ظریف برگزار شود تا مقدمات برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی که ۲۶ خردادماه به مدت چهار روز برگزار خواهد شد، فراهم شود.

در همین زمینه خبرگزاری فارس گزارش داده است که در دیدار روز دوشنبه در استانبول٬ عباس عراقچی٬ مجید تخت روانچی و حمید بعیدی‌نژاد٬ اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و هلگا اشمیت٬ معاون کاترین اشتون و همچنین مسئول دفتر کاترین اشتون، حضور داشتند.

محمد جواد ظریف پیش از سفر به ترکیه به قصد شرکت در این مذاکرت اظهار کرد که اگر در دو ماه آینده توافق نهایی حاصل نشود، برای نتیجه‌گیری از مذاکرات «شش ماه دیگر نیز فرصت داریم».

هنوز حدود دو ماه از پایان توافق شش‌ماهه هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی که سوم آذرماه حاصل و از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد، باقی است، اما طرفین اظهار تمایل و امیدواری کرده‌اند که تا ۳۰ تیرماه، توافق نهایی حاصل شود.

پس از پایان مذاکرات ششم خردادماه٬ وزیر خارجه ایران عصر سه‌شنبه برای شرکت در اجلاس وزرای خارجه جنبش غیرمتعهدها٬ استانبول را به مقصد الجزیره ترک خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG