لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

کشف ترکیبی که ویروس عامل سارس و مرس را «مهار می‌کند»


نمای میکروسکوپی ویروس کرونا که عامل بیماری مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه است
نمای میکروسکوپی ویروس کرونا که عامل بیماری مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه است
یک گروه بین‌المللی از دانشمندان اعلام کردند، موفق به شناسایی ترکیبی شده‌اند که می‌تواند ویروس‌های کرونا را مهار کند، ویروس‌هایی که عامل بیماری‌های مرگ‌آور سارس و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) محسوب می‌شود.

گزارش خبرگزاری فرانسه در روز جمعه، ۹ خرداد، بیان می‌کند، این ترکیب کشف‌شده «کی ۲۲» (K22) نام دارد که می‌تواند مانع انتشار ویروس‌های کرونا در بدن انسان شود.

این گزارش بر پایه اظهارات ادوارد تریبالا، استاد دانشگاه گوتنبرگ سوئد، تهیه شده است که به همراه ولکر تیر، استاد دانشگاه برن سوئیس، سرپرستی گروه بین‌المللی تحقیق را بر عهده دارند.

آقای تریبالا به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما با تحقیقاتی که انجام دادیم استراتژی جدیدی را برای مبارزه با ویروس‌های کرونا کشف کردیم...این یافته‌ها از این جهت اهمیت دارد که برخی از بیماری‌های ناشی از ویروس‌های کرونا، مانند سارس و مرس، می‌توانند به یک اپیدمی تبدیل شوند.»

ویروس‌های کرونا باعث مجموعه‌ای از بیماری‌های تنفسی می‌شوند که از سرماخوردگی‌های رایج تا بیماری‌های کشنده را دربرمی‌گیرد، مثل بیماری سارس که سال ۲۰۰۲ در جهان شایع شد و به مرگ حدود ۸۰۰ نفر انجامید یا بیماری مرس که سال ۲۰۱۲ در عربستان کشف شد و تاکنون ۱۹۳ را نفر از میان ۶۳۶ مورد ابتلا به آن به کام مرگ فرستاده است.

در این حال گروه تحقیقاتی یادشده ۱۶ هزار و ۶۷۱ ترکیب متفاوت را بررسی کرده تا دریافته است که ترکیب «کی ۲۲» می‌تواند با یک نوع ضعیف ویروس کرونا که باعث سرماخوردگی خفیف می‌شود مبارزه کند.

این گروه در ادامه کار خود دریافت که ترکیب «کی ۲۲» حتی می‌تواند با انواع شدیدتری مانند سارس و مرس نیز مبارزه کند.

به گفته آقای تریبالا، ترکیب «کی ۲۲» مانع از آن می‌شود که ویروس کرونا بر غشای سلول تسلط پیدا کند و آن را تغییر شکل بدهد و امکانات درمانی جدیدی را در اختیار می‌گذارد.

این در حالی‌ است که تاکنون هیچ شیوه‌ای برای درمان ویروس‌های کرونا وجود نداشته است.

بیماری مرس یا همان سندرم تنفسی خاورمیانه به تازگی در ایران نیز یک قربانی گرفته است. جز این قربانی، یک مورد دیگر نیز از ابتلا به بیماری مرس در ایران تایید شده است.
XS
SM
MD
LG