لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

برادر محمود احمدی‌نژاد: احتمال نامزدی او در انتخابات بعدی خیلی زیاد است


داوود احمدی‌نژاد، برادر رئیس‌جمهوری پیشین ایران
داوود احمدی‌نژاد، برادر رئیس‌جمهوری پیشین ایران
داوود احمدی‌نژاد، برادر رئیس‌جمهوری پیشین ایران، خبر داد که احتمال نامزدی برادرش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی «بسیار زیاد» است.

رئیس سابق بازرسی نهاد ریاست جمهوری روز شنبه دهم خرداد در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری «انتخاب»، هم‌چنین این‌گونه اظهارنظر کرد که «با روندی که آقایان فعلی در پیش گرفته و اوضاعی که درست کرده‌اند، مردم در حال گرایش به احمدی‌نژادند.»

این اظهارات داوود احمدی‌نژاد در حالی بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او در روزهای اخیر با اتهامات مالی مربوط با خودرو و ساختمان دولتی و هم‌چنین اعطای «بورسیه‌های غیرقانونی» روبه‌رو هستند.

از روزهای آغازین انتخاب حسن روحانی برخی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد از احتمال بازگشت وی به فضای سیاسی و انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داده بودند.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی‌نژاد، سوم تیرماه سال ۱۳۹۲ و تنها چند روز پس از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری گفته بود: «احمدی‌نژاد در رجعتی دیگر، همراه با امام زمان حکومتی مطلوب را پیگیری خواهد کرد.»

این سخنان غلامحسین الهام واکنش تعدادی از نمایندگان مجلس ایران و چهره‌های سیاسی را سبب شد اما دفتر وی اعلام کرد که منظور غلامحسین الهام از کلمه «رجعت احمدی‌نژاد» آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک به عرصه سیاسی و اداره دولت بود.

از آغاز امسال و پس از سفر آقای احمدی‌نژاد به مناطق عملیاتی بازمانده از جنگ ایران و عراق واکنش‌ها به احتمال کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری آینده افزایش یافته‌است.

با این حال، مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی، ۲۷ فروردین سال امسال در گفت‌وگو با پایگاه خبری انتخاب گفت: «جریان سیاسی احمدی‌نژاد را هرگز در رأس نهادهای انتخابی نخواهیم دید.»

احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس، نیز روز ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما احمدی‌نژاد به عرصه سیاست بازخواهد گشت؟» تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که «پناه بر خدا.»

از سوی دیگر، علی‌اکبر جوانفکر، مشاور احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با هفته‌نامه مثلث گفته بود: «اگر ادامه وضع دولت فعلی همین‌گونه باشد که اکنون است، شما تردید نکنید که اگر آقای احمدی‌نژاد در سال ۹۶ کاندیدا شود پیروزی قاطعی به دست خواهد آورد.»

«شنیده‌ام احمدی‌نژاد، مشایی و بقایی را دور ریخته است»

داوود احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی روز شنبه خود با «انتخاب» از روابط تیره خود با برادرش صحبت کرده و علت این تیرگی را دوستی محمود احمدی‌نژاد با افرادی چون اسفندیار رحیم مشایی و حمیدرضا بقایی ذکر کرده‌است. با این همه داوود احمدی‌نژاد در ادامه صحبت‌هایش گفته‌است که این‌طور شنیده‌است که برادرش دیگر با این افراد رفت‌وآمدی نداشته و به گفته وی آنها را «دور ریخته است.»

با این حال، خود داوود احمدی‌نژاد این خبر را که می‌گوید «به نقل از یکی از نزدیکان محمود شنیده»، چنین تحلیل می‌کند که «من باورم نمی‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد هنگام ثبت نام اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر خود، برای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با حضور در وزارت از کاندیداتوری وی حمایت کرد. برخی از رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی ایران این اقدام احمدی‌نژاد را تقلیدی از «مدل مدودوف-پوتین» ذکر کردند.

حبیب‌الله عسگر اولادی، دبیر کل سابق حزب موتلفه اسلامی، دهم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با بیان این که احمدی‌نژاد با طرح مدودف می‌خواهد در قدرت بماند گفت: «احمدی‌نژاد می‌خواهد ریاست جمهوری‌اش با مشایی ادامه پیدا کند و بعد از ۶ ماه مشایی استعفا دهد و دوباره احمدی‌نژاد وارد عرصه شود و قدرت را در دست بگیرد.»
XS
SM
MD
LG