لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

متهم به کشتار در موزه یهودیان بروکسل «به جهادیون سوریه پیوسته بود»


فرانسوا مولان، دادستان پاریس اعلام کرد، مهدی نموش، جوان فرانسوی که به اتهام تیراندازی در موزه یهودیان بروکسل، پایتخت بلژیک، دستگیر شده است، یک سال را در سوریه در میان گروه‌های اسلامگرای جهادی گذرانده بود.

نموش در فرانسه بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستان پاریس افزود که نموش پنج بار در فرانسه به زندان محکوم شده بود و در آخرین دوره محکومیتش، به اسلامگرایان تندرو گرایش پیدا کرد.

مولان که در کنفرانس خبری سخن می‌گفت، ادامه داد که هنگام بازداشت متهم در شهر مارسی، در میان وسایلش اسلحه و لباس‌هایی یافته شد که گمان می‌رود همگام تیراندازی هفته گذشته، مورد استفاده قرارگرفته‌اند.

او افزود: «دلایل قوی وجود دارد که نموش را با حادثه مرتبط می‌کند.»

مولان ادامه داد «نموش هنگام گذراندن آخرین دوره محکومیتش ملاحظه شد که به اسلام تندرو گرایش یافته است. او ۱۱ دی ۱۳۹۱، سه هفته پس از آزادی‌اش از زندان، به سوریه رفت.»

به گفته دادستانی پاریس «متهم بیش از یک سال را در سوریه گذراند. به نظر می‌رود به گروه‌های جهادی تروریستی پیوسته بود».

دادستان پاریس گفت که نموش پس از دستگیری به قتل و در اختیار داشتن اسلحه در چارچوب فعالیت‌های تروریستی متهم شده است.

آقای مولان در سخنانی دیگر گفته است که متهم «مسئولیت» حمله را پذیرفته است.

سوم خرداد ماه گذشته تیراندازی در موزه یهودیان بلژیک در مرکز بروکسل پیتخت این کشور، جان سه نفر را گرفت و یک نفر را به شدت زخمی کرد.

دیده رایندرز، وزیر خارجه بلژیک، در این باره در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت «از جنایت‌هایی که در موزه یهودی روی داد، شوکه شده‌ام. من به قربانیانی که در محل دیدم و به خانواده‌های آن‌ها می‌اندیشم.»
ویدئویی از لحظه ورود متهم به موزه

رایندز هنگام حادثه در محله سابلون که موزه در آن قرار دارد، حضور داشت.

خبرگزاری‌های بلژیک به نقل شاهدان گزارش داده‌اند که شخصی از خودروی خود پیاده و وارد موزه شد. او پس از آن اقدام به تیراندازی کرد و از محل گریخت.

موزه یهودیان بلژیک در یکی از جذاب‌ترین مناطق برای گردشگران در شهر بروکسل واقع است.

اعلام حضور مهدی نموش در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته بسیاری از مسئولان غربی در مورد خطر رادیکال شدن اتباع اروپایی و آمریکایی که به سوریه می‌روند، هشدار داده‌اند.

این افراد به طور عمده در آن کشور به صف اسلام‌گرایانی می‌پیوندند که علیه حکومت بشار اشد مشغول جنگ هستند.

بنا بر گزارش‌ها گروه‌های افراطی همچون دولت اسلامی عراق و شام «داعش» یا جبهه نصرت، شاخه القاعده در سوریه، شمار زیادی از اتباع کشورهای خارجی را به خود جذب کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG