لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

آمانو: توافق‌های ایران با آژانس گامی رو به جلو است


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۲ خرداد از همکاری‌هایی که ایران به منظور رفع ابهام از برنامه هسته‌ای خود با آژانس داشته استقبال کرد اما افزود که تمامی ابهام‌ها در این زمینه هنوز رفع نشده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو روز دوشنبه در بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که «ایران با آژانس تعامل زیادی داشته‌است، ازجمله در زمینه رفع ابهام از مسائل مرتبط با استفاده از چاشنی‌های انفجاری».

وی افزود که «توافقی که در ماه مه برای اجرای پنج اقدام عملی دیگر با تهران به‌دست آمد گامی رو به جلو است که ما از آن استقبال می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو روز دوشنبه هم‌چنین گفت که تعامل بیشتر ایران با آژانس در ماه‌های اخیر، باعث شده تا آژانس «درک بهتری» نسبت به برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای ایران پیدا کند.

آقای آمانو با این حال متذکر شد که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای «در وضعیتی قرار ندارد که بتواند عدم وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده را در ایران تأیید کند و به این خاطر نمی‌تواند این‌گونه نتیجه‌گیری کند که تمامی مواد هسته‌ای داخل ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود.»

بازرسان آژانس ۳۱ اردیبهشت‌ماه پس از مذاکره با مقام‌های سازمان انرژی اتمی در تهران اعلام کردند که ایران متعهد شده است تا در راستای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای خود پنج اقدام عملی دیگر را اجرایی کند.

مذاکرات ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موازات گفت‌و‌گوها با ۱+۵ پیش می‌رود و هدف هر دو مذاکره٬ حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران است.

در همین خصوص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم خردادماه در گزارش تازه خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو٬ ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.

در همین حال اما، فرانسه روز سه‌شنبه ششم خرداد اعلام کرد که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «با کندی بسیار» پیش می‌رود و هشدار داد مادامی که نتایج محسوسی در خصوص فعالیت‌های اتمی ایران به دست نیاید٬ قدرت‌های جهانی هیچ توافق بلندمدتی را با تهران امضا نخواهند کرد.

مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ۳۰ تیرماه به پایان می‌رسد. دور بعدی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی قرار است ۲۶ خرداد ماه برگزار شود
XS
SM
MD
LG