لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

دولت آمریکا از آمار «بالای» اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد


جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، یک روز پس از اعلام اعدام غلامرضا خسروی سوادجانی، زندانی سیاسی، در مورد آمار «بالای» اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا، جن ساکی، سخنگوی این وزارت‌خانه، گفته است «ما همچنان نگران شمار بالای اعدام‌ها در ایران که در پی روند قضایی که نقض‌هایی جدی دارند، اجرا می‌شوند، هستیم».

به گفته خانم ساکی ایالات متحده با وجود آنکه در پی یافتن راه‌های دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران است، اما همچنان نگران نقض حقوق بشر در این کشور است و از تمامی تلاش‌ها در جهت ایجاد آزادی‌های اولیه برای تمام ایرانی‌ها حمایت می‌کند.

خانم ساکی گفته است: رعایت حقوق بشر از جانب دولت ایران، آزمونی کلیدی برای استقرار مجدد این کشور در جامعه جهانی است.

این تازه‌ترین واکنش دولت آمریکا به اجرای احکام اعدامی اندکی پس از آن است که غلامرضا خسروی سوادجانی، زندانی سیاسی این کشور اعدام شد.

آقای خسروی سوادجانی به اتهام کمک مالی به تلویزیون سازمان مجاهدین خلق ایران، در سال ۱۳۸۶ به سه سال زندان تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.

او پیشتر نیز در دهه شصت، پنج سال را در زندان گذرانده بود.

در سال ۱۳۸۸ و در زمان اعتراضات گسترده به انتخابات در ایران، آقای خسروی به تهران انتقال داده شد و ۱۸ آذر سال ۱۳۸۹ حکم جدیدی به او ابلاغ شد که حکم اعدام بود.

کانون مدافعان حقوق بشر از ساز و کارهای فرادولتی است که با انتشار بيانيه‌ای، به این اعدام اعتراض کرده است.

اين تشکل حقوق بشری به رياست شيرين عبادی، حقوقدان برنده جایزه صلح نوبل، از «برخوردهای فراقانونی و سيستماتيک مسئولان قوه قضائيه و روسای زندان‌ها با زندانيان سياسی و عقيدتی» انتقاد کرده است.

در بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر آمده است «پرونده غلامرضا خسروی با طی روندی کاملا غيرقانونی و با نفوذ ماموران امنيتی منجر به صدور حکم اعدامی ناعادلانه عليه او شد».
XS
SM
MD
LG