لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

اعتراض فرانسه به آمریکا برای جریمه «۱۰ میلیارد دلاری» بانک بی‌ان‌پی


وزیر خارجه فرانسه تصمیم ایالات متحده برای جریمه بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا را که ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، «نامعقول» خواند.

خبرگزاری فرانسه در روز سه‌شنبه، ۱۳ خرداد، گزارش داد که لوران فابیوس در مصاحبه‌ای تلویزیونی برای نخستین‌بار در رابطه با پرونده اتهامی بانک بی‌ان‌پی ‌پاریبا در آمریکا به‌طور علنی موضع‌گیری کرد و به انتقاد از تصمیم ایالات متحده در این باره پرداخت.

بانک بی‌ان‌پی ‌پاریبا که بزرگ‌ترین بانک فرانسوی محسوب می‌شود متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای ایران، سودان و کوبا است، اتهامی که معطوف به فعالیت‌های این بانک در خلال سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ است.

در این حال روزنامه وال‌استریت جورنال از تصمیم آمریکا برای جریمه ۱۰ میلیارد دلاری این بانک خبر داده است اما وزیر خارجه فرانسه چنین رقمی را «گزاف» و «نامعقول» می‌داند.

آقای فابیوس اظهار داشت: «اگر خطایی سر زده است به‌طور طبیعی باید مجازاتی در نظر گرفته شود. اما این مجازات باید متناسب و معقول باشد. چنین ارقامی معقول نیست.»

در همین حال روزنامه نیویورک‌ تایمز از سفر کریستیان نویر، رئیس بانک بی‌ان‌پی پاریبا، به آمریکا و دیدار او با دادستانان فدرال در نیویورک خبر داده است.

این روزنامه به نقل از منابع مطلع می‌نویسد که آقای نویر در جریان این دیدارها هشدار داده است که چنین جریمه سنگینی می‌تواند تبعاتی جدی برای بخش بانک‌داری داشته باشد و نه تنها بانک بی‌ان‌پی پاریبا را متاثر از خود می‌کند بلکه بر اقتصاد جهانی هم تاثیر خواهد گذاشت.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد، نگرانی مقامات فرانسوی از این جهت است که بانک بی‌ان‌پی پاریبا در صورت پذیرش اتهامات خود احتمالا ناگزیر از توقف فعالیت‌های خود در نیویورک خواهد شد، امری که ضربه سختی به این بانک فرانسوی خواهد زد.

در عین حال احتمال می‌رود این بانک برای یک دوره مشخص زمانی از نقل و انتقال دلار منع شود که این امر باعث خواهد شد، بی‌ان‌پی پاریبا مشتریان بین‌المللی خود را از دست دهد.
XS
SM
MD
LG