لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

هشدار وزیر خارجه فرانسه: «عواقب منفی» جریمه سنگین بانک بی‌ان‌پی


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، (راست) در کنار همتای آمریکایی خود، جان کری
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، (راست) در کنار همتای آمریکایی خود، جان کری
یک روز پس از اظهار نظر رئیس جمهور آمریکا درباره جریمه کلان بانک بی‌ان‌پی پاریبا، وزیر خارجه فرانسه نیز وارد ماجرا شد و هشدار داد که این جریمه می‌تواند برای روابط تجاری اروپا و‌آمریکا «عواقبی منفی» داشته باشد.

بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا هفته گذشته به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی توسط وزارت دادگستری آمریکا حدود ۱۰ میلیارد دلار جریمه شد.

این جریمه هنگفت که روزنامه وال استریت جورنال از احتمال افزایش آن نیز خبر داده انتقاد گسترده در سطوح بالای دولت فرانسه را به دنبال داشت تا آنجا که رئیس جمهور این کشور از همتای آمریکایی خود خواستار پادرمیانی برای کاهش جریمه شد.

اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، که هم‌اکنون در فرانسه به سر می‌برد روز پنج‌شنبه در پاسخ به این درخواست فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود، اظهار کرد که قدرت و اختیار دخالت در اقدامات قوه قضاییه کشور خود را ندارد.

حال در روز جمعه، ۱۶ خردادماه، آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد، وزیر خارجه فرانسه نیز در این باره اظهار نظر کرده و هشدار داده است که جریمه ۱۰ میلیاردی بانک فرانسوی می‌تواند «عواقبی منفی» برای روابط تجاری عظیم اروپا و آمریکا داشته باشد.

به گفته لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، جریمه ۱۰ میلیاردی بی‌ان‌پی پاریبا می‌تواند بر مذاکرات اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر قرارداد «مشارکت در سرمایه‌گذاری و تجارت بین‌قاره‌ای» اثر منفی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قرارداد جامع و گسترده که هم‌اکنون مذاکره درباره آن میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا در جریان است در صورت به نتیجه رسیدن «بزرگ‌ترین منطقه آزاد سرمایه‌گذاری و تجاری جهان» را ایجاد خواهد کرد.

بر اساس پیش‌بینی‌های آماری، این منطقه آزاد تجاری ۸۲۰ میلیون نفر را پوشش داده و حجم تجارت سالانه در آن یک تریلیون دلار خواهد بود.

در حالی که فرانسوی‌ها فشار بر دولت آمریکا با هدف کاهش جریمه بانک بی‌ان‌پی پاریبا را افزایش داده‌اند، خبرگزاری فرانسه از قول «بسیاری از تحلیل‌گران» می گوید که این جریمه سنگین نه باعث سقوط این بانک خواهد شد و نه برای نظام مالی فرانسه خطری خواهد داشت.

با این حال این اعمال فشار از سوی دولت فرانسه بیانگر نارضایتی اروپایی‌ها از عواقب تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و برخی از کشورهای دیگر نیز هست، امری که خبرگزاری بلومبرگ چهارشنبه هفته گذشته از آن گزارش داد.

بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۴ خردادماه، گزارش داد که گرچه هنوز حجم تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران ۲۰ برابر تجارت شرکت‌های آمریکایی با این کشور است، حجم بازرگانی آمریکا و ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون «حدود ۳۵ درصد» افزایش یافته، اما تجارت اروپا و ایران در همین بازه زمانی «تا ۷۷ درصد» کاهش یافته است.

برخی مقامات اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با این خبرگزاری از افزایش تجارت آمریکا با ایران در حالی که تجارت اروپا تحت تاثیر تحریم‌ها کاهش یافته و برخی بانک‌های اروپایی به اتهام نقض تحریم‌های ایران جریمه شده‌اند اظهار نارضایتی کرده و آن را ناعادلانه نامیده‌اند.
XS
SM
MD
LG