لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

«آمریکا به گفت‌وگو با ایران بر سر عراق نزدیک می‌شود»


تصاویر منتشر شده منسوب به گروه داعش که گلوله‌باران دست‌جمعی ده‌ها نفر را که دست‌هایشان بسته شده را نشان می‌دهد
تصاویر منتشر شده منسوب به گروه داعش که گلوله‌باران دست‌جمعی ده‌ها نفر را که دست‌هایشان بسته شده را نشان می‌دهد
گزارشی تازه در روزنامه وال‌استریت جورنال می‌گوید آمریکا خود را برای گفت‌وگوهای احتمالی با ایران در مورد رخدادهای عراق آماده می‌کند، هرچند به گفته مقام‌های آمریکایی هنوز مشخص نیست این گفت‌وگوها از چه کانالی انجام شود.

در گزارشی که در وب‌سایت این روزنامه منتشر شده و نسخه چاپی آن قرار است روز دوشنبه ۲۶ خرداد (در آمریکا) منتشر شود، به نقل قول از مقام‌های آمریکا اشاره شده است.

بنا بر این گزارش «دولت اوباما گفته است خود را برای گشودن گفت‌وگوهایی مستقیم با ایران بر سر اینکه چگونه دو کشور مخالف (ایران و آمریکا) می‌توانند بر ضد ستیزه‌جویان وارد عمل شوند، آماده می‌کنند».

مقام‌های دو کشور در گفت‌وگوهای پیش‌روی اتمی که از ۲۶ خرداد در وین آغاز می‌شود، به دیدار یکدیگر خواهند رفت، اما اینکه موضوع عراق در پایتخت اتریش به شکلی مطرح شود، مشخص نیست.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، روز شنبه در لندن گفته بود «هر مذاکره‌ای که انجام شود یا نشود، در حاشیه یا خارج از گفت‌وگوهای اصلی اتمی (در وین) خواهد بود».

به گفته وزیر خارجه آمریکا «ما نمی‌خواهیم [گفت‌وگوها را] به هم بیامیزیم و مخلوط کنیم.»

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گفته است کاخ سفید از نشان دادن واکنش به گزارش منتشر شده سرباز زده، اما آن را رد نکرده است.

همزمان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، عصر یک‌شنبه گفت تهران «قویا با دخالت نظامی آمریکا در عراق مخالف است».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن حمایت از دولت عراق، گفته است در مقابله با اسلام‌گرایان «داعش» همه گزینه‌ها را مد نظر دارد.

از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ۲۴ خرداد ماه گفته بود «همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد.»

آقای روحانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفته بود «عراق خود قادر است تروریسم را دفع کند اما اگر از ایران کمک بخواهد ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی آماده دادن هرکمکی است.»

او در عین حال گزارش‌های مربوط به ورود نیروهای ایرانی به عراق را تکذیب کرده اما افزوده بود ممکن است کسی از ایران نظر مشورتی خواسته باشد.

اشاره به گزارشی است که پیشتر در همین روزنامه، وال‌استریت جورنال، منتشر شده و با اشاره به نقل قول‌های مقام‌های ایرانی، از اعزام دو گردان از نیروهای سپاه قدس به عراق گفته شده بود.

وال‌استریت جورنال، از قول مقام‌های دفاعی آمریکا و دیپلمات‌های عرب، نقل کرده است که توافق [احتمالی] ایران و آمریکا بر سر عراق، برای هر دو طرف «فرصت‌ها و خطرهایی» را همراه می‌آورد.

«تصاویر اعدام دست‌جمعی به دست داعش»

گزارش‌ها از «عملیات گسترده» نیروهای عراقی علیه شبه‌نطامیان داعش که نقاطی از عراق را به تصرف خود در آورده‌اند، حکایت دارد.

همزمان تصاویری (در بالا) منتشر شده منسوب به عملکرد شبه‌نظامیان «دولت اسلامی عراق و شام» که در آنها اعدام دست‌جمعی و گروهی ده‌ها تن از اسیران نشان داده می‌شود.

این تصاویر ده‌ها نفر را نشان می‌دهد که دستشان بسته شده، روی زمین دراز کشیده‌اند و اعضای داعش در حال گلوله‌باران آنها هستند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید در حساب توئیتری منتسب به داعش گفته شده این گروه ۱۷۰۰ نفر از شیعیان را اعدام کرده است. این حساب روز یک‌شنبه از کار افتاد.

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه ایالات متحده در این مورد منتشر کرده، این عمل «وحشتناک» عنوان شده و از آن به عنوان «تصویری واقعی از عطش این تروریست‌ها به خونریزی» نام برده شده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته با وجود آنکه نمی‌تواند اصالت تصاویر را تائید کند، اما یکی از اصول اولیه داعش این است که در قلب عراقی‌ها هراس و میانشان جنگ فرقه‌ای ایجاد کند.

وزارت خارجه آمریکا در عین حال در روز یک‌شنبه اعلام کرد که سفارت آن کشور در بغداد بخش قابل توجهی از کارکنان خود را تخلیه خواهد کرد.

در همان شب یک‌شنبه ده‌ها نفر در پی بمب‌گذاری‌ در بغداد کشته و زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG