لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

بحث بر سر دور تازه گفت و گو های هسته ای در ناهار کاری اشتون و ظریف


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ظهر دوشنبه ۲۶ خرداد در یک ناهار کاری در وین، درباره زمان و نحوه آغاز دور جدید گفت و گوهای ایران و گروه ۱+۵ تصمیم گیری کردند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:31 0:00
لینک مستقیم

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، یک مقام آمریکایی در جمع خبرنگاران گفته که در گفت و گوی قبلی وین، بر سرموضوعاتی بر روی کاغذ توافق حاصل شده بود و امیدوار است که با حل موارد اختلاف در این گفت و گوها، توافق برای نگارش پیش نویس نهایی نیز حاصل شود.

به گفته او فضای نشست فعلی در وین بسیار جدی و حرفه ای است و طرفین یکدیگر را به ترک میز مذاکره، تهدید نمی کنند.

شهر وین برای پنجمین بار است که میزبان گفت و گوهای ایران و گروه ۱+۵ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو موسوم به «برنامه اقدام مشترک» است.

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در فرودگاه وین و در جمع خبرنگاران گفت که در پنجمین دور از گفت و گوهای هسته ای، باید نگارش متن توافق جامع هسته ای با گروه ۱+۵ آغاز شود.

محمد جواد ظریف ناهار کاری با کاترین اشتون را سرآغاز مذاکرات وین ۵ عنوان کرده و گفته که بعد از ملاقات با خانم اشتون، دیدار سه جانبه میان ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز برگزار می شود.

قرار است این گفت و گوی سه جانبه با حضور ویلیام برنز معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا برای ارایه توضیحاتی به نماینده جمهوری اسلامی درباره رایزنی های پیشین برگزار شود.

گفت و گوهای وین ۵ که از دوشنبه ۲۶ خرداد آغاز شده، در زمره مراحل حساس مذاکرات جامع میان ایران و ۱+۵ است که طرفین پس از گفت و گوی بدون پیشرفت قبلی، بار دیگر گردهم می آیند تا با توجه به رایزنی های دو جانبه قبل از برگزاری این دور از مذاکرات، وارد نگارش سند توافق نهایی یا همان آخرین گام توافق ژنو شوند.

طرفین در گفت وگوی قبلی وین به دلیل اختلاف بسیاری که بر سر موضوع های مختلف با یکدیگر داشتند، نتوانستند وارد نگارش جزئیات متن شوند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه (۲۳ خرداد ماه) گفته بود که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ به مرحله حساسی رسیده و اطمینان دارد که تا یک ماه آینده طرفین قادر خواهند بود که به راه حل جامعی برسند.

وزیران امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافق دست یافتند که از آن به نام «توافقنامه ژنو» یاد می‌شود.

این توافق در تاریخ سی ام دی ماه سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد و گفت و گوها برای رسیدن به راه‌حل جامع هسته‌ای آغاز شد که تاکنون چهار دور مذاکره در شهر وین برگزار شده است.

آخر تیرماه سال جاری زمان شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو پایان می‌یابد.
XS
SM
MD
LG