لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

عربستان و قطر: دولت مالکی در به وجود آمدن بحران عراق مقصر است


شبه نظامیان داعش در استان صلاح‌الدین- ۲۴ خردادماه
شبه نظامیان داعش در استان صلاح‌الدین- ۲۴ خردادماه
عربستان سعودی و قطر روز دوشنبه نوری المالکی٬ نخست وزیر عراق٬ را در به وجود آمدن بحران کنونی عراق مقصر دانستند و بغداد را به «فرقه گرایی» متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز عبدالعزیز خوجه٬ وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان سعودی٬ روز دوشنبه ۲۶ خردادماه نقش داشتن نیروهای خارجی در بحران کنونی عراق را رد کرد و گفت اگر دولت عراق در سال‌های گذشته بر سیاست‌های «فرقه‌ای و انحصاری» خود پافشاری نمی‌کرد٬ این بحران ایجاد نمی‌شد.

در همین روز خالد العطیه وزیر خارجه قطر نیز «فرقه‌گرایی شیعی و تنگ‌نظرانه» نوری المالکی را عامل ایجاد بحران در عراق دانست و گفت که بغداد با پیگیری سیاست‌های فرقه‌ای خود٬ سنی‌ مذهبان عراق را به حاشیه رانده و طرد کرده٬ تحصن‌های صلح‌آمیز آن‌ها را بر هم زده٬ علیه آن‌ها اعمال خشونت کرده و مخالفان سنی را تروریست خوانده است.

به گزارش رویترز اظهارات عربستان سعودی و قطر که اکثریت جمعیتشان را مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند٬ احتمالا روابط این دو کشور با عراق را بیش از پیش تیره خواهد کرد. بغداد تا کنون بارها ریاض و دوحه را به حمایت از شبه‌نظامیان سنی در عراق متهم کرده است٬ اتهامی که از سوی آن‌ها رد شده است.

هفته گذشته، شبه‌نظامیان وابسته به گروه «دولت اسلامی عراق و شام»٬ موسوم به داعش، در یک پیشروی سریع استان نینوا و بخش‌هایی از استان‌های صلاح‌الدین و دیاله را به تصرف خود در آوردند.

در این مدت همچنین تصاويری منسوب به عملکرد شبه‌نظاميان «دولت اسلامی عراق و شام» منتشر شده که از اعدام گروهی ده‌ها تن از اسیران از سوی داعش خبر می‌دهد.

در روزهای اخیر، نيروهای ارتش عراق عمليات گسترده‌ای را عليه داعش و ديگر گروه‌های شبه‌نظامی آغاز کرده‌اند.

سنی مذهبان عراق از زمان روی کار آمدن دولت نوری المالکی با اکثریت شیعه٬ همواره بغداد را به طرد و به حاشیه راندن اقلیت سنی این کشور متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG