لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

هیگ: شرایط برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران مناسب است


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا
به گزارش خبرگزاری رویترز، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز سه شنبه ۲۷ خرداد گفت «هم‌اینک شرایط برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران مناسب است» و افزود که بریتانیا برنامه‌ای برای حضور دیپلماتیک اولیه و کوچکی در ایران دارد.

وی هم‌چنین گفته است قرار است «به زودی» جزئیات بیشتری را در مورد بهبود روابط کشورش با ایران اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای هیگ این مطلب را در واکنش به پرسشی در پارلمان بریتانیا که از سوی حزب کارگر مطرح شد عنوان کرد.

«داگلاس الکساندر»، سخنگوی امور خارجه حزب کارگر بریتانیا روز دوشنبه در پارلمان در قالب پرسش خود گفت که بحران پیش‌آمده در عراق نیاز به «حضور مؤثر دیپلماتیک بریتانیا در تهران» را پررنگ‌تر می‌کند.

به نوشته رویترز ویلیام هیگ در پاسخ به وی گفت که روز شنبه با وزیر خارجه ایران «درباره تعدادی از موضوعات» گفت‌وگو داشته‌است.

آقای هیگ در ادامه گفت که در این گفت‌وگو بر سر مسئله بهبود روابط انگلیس و ایران صحبت شده و افزود که «هم‌اینک تصمیم گرفته‌ام که شرایط برای بازگشایی سفارت در تهران مناسب است.»

او اضافه کرد که «در این مورد مطالب بیشتری هست که باید اعلام کنم و این مطالب را عنقریب و به زودی اعلام خواهم کرد.»

روابط دیپلماتیک بریتانیا و ایران دو سال پیش در پی حمله یک گروه خشمگین به سفارت بریتانیا در تهران قطع شد اما دو کشور از ماه نوامبر گذشته اقدام به برقراری مجدد روابط در سطح کاردار غیرمقیم کرده‌اند.

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، به تازگی در روز ۲۸ اردیبهشت از امکان پرداخت غرامت توسط ایران به بریتانیا بابت حمله سال ۹۰ به سفارت بریتانیا در تهران سخن گفت اما افزود که در مورد حمله یادشده «عذرخواهی در برنامه ما نیست.»

در همین حال سایمون گس که اکنون مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا است، روز هشتم اردیبهشت برای گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه میان ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی به تهران آمده و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.

سفر سایمون گس به تهران نخستین حضور یک مقام سیاسی دولت بریتانیا در تهران از رخدادهای آذر ۱۳۹۰ تاکنون محسوب می‌شود.

بحران پیش‌آمده در عراق که سخنگوی امور خارجه حزب کارگر بریتانیا روز دوشنبه به آن در پارلمان بریتانیا اشاره کرد مربوط می‌شود که پیشروی‌های گروه تندروی سنی‌مذهب موسوم به «داعش» در عراق که این پیشروی‌ها هم مناقع غرب در منطقه و هم منافع ایران را به خطر می‌اندازد.

ایالات متحده از هم‌پیمانان نزدیک بریتانیا است و در روزهای اخیر خبرهایی در مورد احتمال گفت‌وگو میان آمریکا و ایران درخصوص رویارویی با داعش منتشر شده‌است.
XS
SM
MD
LG