لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

مخالفت سناتور بانفوذ با همکاری آمریکا و ایران در مقابله با داعش


جان مک‌کین، از سناتورهای ارشد حزب جمهوری‌خواه
جان مک‌کین، از سناتورهای ارشد حزب جمهوری‌خواه
یک روز پس از آن‌ که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، از لزوم همکاری میان ایران و آمریکا برای مقابله با گروه داعش سخن گفت، جان مک‌کین، از سناتورهای ارشد در همین حزب، با این نظر به‌شدت مخالفت کرد.

لیندسی گراهام روز یک‌شنبه، ۲۵ خرداد، گفت که «برای جلوگیری از سقوط دولت بغداد احتیاج به کمک ایران است» و افزود که با این کار «می‌شود از این‌ که ایران با استفاده از آشوب خاورمیانه تبدیل به برنده‌ای بزرگ در منطقه شود جلوگیری کرد».

اما یک روز پس از این اظهارات، سناتور جان مک‌کین در بیانیه‌ای که در وب‌سایت آمریکایی «پولیتیکو» منتشر شد با رد این تاکتیک گفت که چنین رویکردی «اوج نادانی» آمریکا خواهد بود.

وی در این بیانیه افزود: «واقعیت این است که منافع و اهداف ایالات متحده و ایران در عراق هم‌سو نیست و مداخله بیشتر از سوی ایران تنها به وخامت شدیدتر اوضاع خواهند انجامید.»

جان مک‌کین ادامه داد: «ایالات متحده هم‌اینک باید به دنبال به حداقل رساندن دخالت ایران در عراق باشد، نه تشویق به افزایش آن.»

به گفته این سناتور بانفوذ، تعامل با ایران «می‌تواند منجر به تشدید تنش‌های فرقه‌ای شده و تقویت داعش را به دنبال داشته باشد».

به گفته آقای مک‌کین، تعامل با ایران همچنین «می‌تواند سنی‌های بیشتری را ترغیب به پیوستن به داعش کند، تندروترین شبه‌نظامیان شیعه را تقویت کند، وابستگی دولت عراق به ایران را افزایش دهد، میان ایالات متحده و هم‌پیمانانش در منطقه فاصله بیندازد، و چشم‌انداز آشتی ملی در عراق را بیشتر به عقب براند».

گروه تندروی سنی‌مذهب موسوم به دولت اسلامی عراق و شام یا همان «داعش»، با پیشروی‌های جدیدی که در عراق داشته موجبات نگرانی غرب و ایران را فراهم آورده و در روزهای اخیر خبرهایی در ارتباط با احتمال انجام گفت‌وگو میان ایران و غرب درخصوص نحوه رویارویی با این خطر منتشر شده‌ است.

در همین زمینه مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفت که مقام‌های ایرانی و آمریکایی در حاشیه مذاکرات وین «بحثی بسیار مختصر» درباره عراق و خطری که از سوی داعش به وجود آمده داشته‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز گفته‌ است که در این جلسات به موضوع عراق تنها «اشاراتی» شده‌ است.
XS
SM
MD
LG