لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

عراقچی: امیدواریم از چهارشنبه نگارش متن توافق اتمی را آغاز کنیم


عباس عراقچی (در تصویر همراه محمد جواد ظریف): حوزه مسایل ما گسترده است که هر کدام ابعاد مختلف با جنبه‌های سیاسی و حقوقی و فنی دارد و در هر موضوع، دیدگاه‌ها مختلف و اختلاف‌نظرها زیاد است.
عباس عراقچی (در تصویر همراه محمد جواد ظریف): حوزه مسایل ما گسترده است که هر کدام ابعاد مختلف با جنبه‌های سیاسی و حقوقی و فنی دارد و در هر موضوع، دیدگاه‌ها مختلف و اختلاف‌نظرها زیاد است.
عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم ایران در مذاکرات هسته‌ای که در وین در جریان است، در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی ابراز امیدواری کرده که از روز چهارشنبه، ۲۸ خرداد، نگارش متن نهایی توافق اتمی «نه از موضوعات مهم که از چارچوب کلی و مقدماتی» آغاز شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، او با آرام و دوستانه نامیدن فضای مذاکره، در عین حال ابراز امیدواری کرده است که طرف‌ها تا پایان تیر ماه به نتیجه برسند؛ «اما نمی‌توان قضاوتی داشت».

پایان تیر ماه آخرین مهلتی‌ست که در آن توافق موقت ژنو به پایان می‌رسد؛ اما پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در مورد ادامه مذاکرات پس از آن تاریخ منتشر و مطرح شده بود.

نشست عمومی تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ در وین، از ۲۷ خرداد آغاز شده است.

پیشتر مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی شش کشور طرف گفت‌وگو با تهران را برعهده دارد، در توئیتر خود نوشت که تمرکز نشست عمومی صبح روز نخست «بر متن توافق‌نامه احتمالی» بود.

به گفته آقای مان پس از پایان این نشست، کارشناسان طرف‌ها وارد گفت‌وگو با یکدیگر بر سر شماری از موضوعات شده‌اند.

معاون وزیر خارجه ایران گفته است «حوزه مسایل ما گسترده است که هر کدام ابعاد مختلف با جنبه‌های سیاسی و حقوقی و فنی دارد و در هر موضوع، دیدگاه‌ها مختلف و اختلاف‌نظرها زیاد است.»

به گفته آقای عراقچی آنها امیدوارند که «حداقل این مقدار بتوانیم پیشرفت داشته باشیم که به یک چارچوب مورد توافق برای تفاهم نهایی رسیده باشیم.»

این عضو ارشد تیم ایران در عین حال حضور ویلیام برنز، دیپلمات آمریکایی در مذاکرات را «مفید» عنوان کرده که ممکن است در آینده نیز تکرار شود.

برخی کارشناسان، حضور آقای برنز در مذاکرات اتمی را خروج این سیاست‌مدار کهنه‌کار برای نجات این گفت‌وگوها عنوان کرده‌اند.

ویلیام برنز، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در آستانه دور تازه دیدارها، نشستی سه‌جانبه داشته‌اند.

به گفته آقای عراقچی دو موضوع مورد توافق است، که در همان دو موضوع نیز می‌توان اشاره‌های این مقام ارشد به دو اختلاف را دید؛ «اصل غنی‌سازی یعنی در توافق نهایی غنی سازی ادامه می‌یابد اما کیفیت آن هنوز مشخص و قطعی نشده است و موضوع دوم برداشته شدن تحریم هاست؛ اما این که با چه سرعت و کیفیتی برداشته می‌شود مشخص نیست.»
XS
SM
MD
LG