لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

حمله نیروهای داعش به بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق


ارتش عراق روز چهارشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد که موفق به عقب راندن نيروهای داعش از شهر بیجی شده است. پالايشگاه بيجی بزرگترين پالايشگاه عراق، واقع در این شهر است.

پیشتر خبرگزاری رويترز به نقل از مسئولان اين پالايشگاه خبرداده بود که نيروهای داعش حدود ۷۵ درصد از پالايشگاه بيجی از جمله واحدهای توليد را تصرف کرده بودند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه در پیامی تلویزیونی، از قبایل عراق خواست تا از «قاتلان و جنایتکاران» حمایت نکنند.

در پی پيشروی‌های اخير گروه سنی‌مذهب داعش در عراق، حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد هشدار داد که ايران برای حفاظت از اماکن مقدس شيعيان در عراق «از هيچ کوششی دريغ نخواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، حسن روحانی که در لرستان سخن می‌گفت با اشاره به آرامگاه‌های امامان شيعه در کربلا، نجف، کاظمين و سامرا نسبت به امنيت اين اماکن خطاب به کسانی که او از آنان با عنوان «ابرقدرت‌ها، مزدوران، آدم‌کشان و تروريست‌ها» ياد کرد هشدار داد.

گروه تندروی سنی‌مذهب موسوم به دولت اسلامی عراق و شام يا همان «داعش»، با پيشروی‌های جديدی که در عراق داشته موجبات نگرانی غرب و ايران را فراهم کرده و در روزهای اخير خبرهايی در ارتباط با احتمال انجام گفت‌وگو ميان ايران و غرب درباره نحوه رويارويی با داعش منتشر شده‌ است.

در حالی که ايران از حاميان حکومت عراق به شمار می‌رود٬ عربستان و قطر حکومت نوری مالکی را در ايجاد بحران در عراق مقصر دانسته و اين تنش را ناشی از «فرقه‌گرايی» حکومت شيعه عراق می‌دانند.
XS
SM
MD
LG