لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

کری: احتمال دارد با ایران درباره عراق تبادل اطلاعات کنیم، ولی همکاری منتفی است


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، احتمال همکاری با ایران درباره بحران عراق را منتفی دانست، اما در عین حال احتمال داد که واشینگتن با تهران در این مورد تبادل اطلاعات داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای کری روز پنج‌شنبه، ۲۹ خرداد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ان بی‌ سی» تاکید کرد که وی پیشنهادی برای همکاری با ایران در مورد حل بحران عراق نداده است و نمی‌داند این اخبار از کجا می‌آید.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «آنچه من گفتم تبادل اطلاعاتی با ایران بود تا آنها بدانند ما چه فکر می‌کنیم.»

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که آنچه آمریکا می‌خواهد در مورد عراق انجام دهد برای مردم این کشور است.

این گزارش بیان می‌کند که جان کری احتمال حمله هوایی به «داعش» را رد نکرده و گفته که همه گزینه‌ها روی میز است.

پیشتر جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز دوشنبه، گفته بود که آمريکا آماده مذاکره با ايران در مورد عراق است.

وزير خارجه آمريکا افزوده بود حملات هوايی می‌تواند گزينه‌ای برای مبارزه با نيروهای داعش محسوب شود.

درخواست عراق برای دخالت هوايی آمريکا

همزمان ژنرال مارتين دمپسی، رئيس ستاد کل ارتش آمريکا، ۲۸ خرداد ماه در نشست کميته روابط خارجی کنگره ايالات متحده، از درخواست عراق از آن کشور برای انجام حملات هوايی به شورشيان خبر داده است.

به گفته اين مقام بلندپايه نظامی آمريکا، واشينگتن تا زمانی که اطلاعات موثق بيشتری دريافت نکند، نمی‌تواند در اين مورد تصميم‌گيری کند.

ژنرال دمپسی می‌گويد لازم است تصاوير موجود راست‌آزمايی و تصديق شوند واگرنه به سختی می‌توان فهميد از هوا به چه کسی حمله می‌کنيم.

رئيس ستاد کل ارتش آمريکا می‌گويد «آسان نيست به يک ويدئو در آی‌فون از يک کاروان (نيروهای شورشی) نگاه کنيد و بعد آن را بزنيد».

ژنرال دمپسی به رخدادهای موصل طی ۳۶ ساعت اشاره می‌کند که يک پايگاه نيروهای عراقی نخست به دست نيروهای «دولت اسلامی عراق و شام» افتاد و بعد به دست پيشمرگ‌های کرد؛ موضوعی که ترديدهايی را در مورد توانايی نيروی هوايی آمريکا يا هوانوردان نيروی دريايی آن، در اين مورد که به چه کسی ضربه خواهند زد، به وجود می‌آورد.

در هر صورت اين مقام نظامی تائيد کرده است که بغداد برای انجام حملات هوايی درخواست کرده است.

باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده، در ديدار با رهبران کنگره آن کشور گفته است که او برای دست زدن به اقداماتی عليه «داعش» در عراق به اجازه نمايندگان نيازی ندارد.

در عین حال برخی سناتورهای آمریکا تاکید کرده‌اند که حل بحران عراق تا زمانی که دولت نوری مالکی روی کار است، امکان‌پذیر نیست.
XS
SM
MD
LG