لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۱

مرگ هزاران ماهی و میلیون‌ها بچه ماهی در رود هیرمند


اردیبهشت‌ها ماه سا جاری نیز دو میلیون ماهی در سد فشافویه تلف شده بودند.
اردیبهشت‌ها ماه سا جاری نیز دو میلیون ماهی در سد فشافویه تلف شده بودند.
هزاران ماهی و میلیون ها بچه ماهی در رود هیرمند و رودخانه منشعب از آن در زابل از بین رفتند و تلف شدند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران٬ ایلنا، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد و در حالی که گزارش نهایی درباره مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه تهران در مجلس خوانده می شد، هزاران ماهی در رودخانه نهراب زابل نیز به دلایلی دیگر تلف شدند.

اوایل اردیبهشت ماه امسال خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که بیش از دو میلیون ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک «واوان» تلف شدند.

این درحالیست که اکنون خبر مرگ هزاران ماهی دیگر از رودخانه نهراب زابل به گوش می رسد، این رودخانه منشعب شده از شاخه اصلی رودخانه هیرمند است و در نهایت به دو بخش مختلف تالاب هامون می ریزد.

مرگ هزاران ماهی که در شاخه اصلی «نهراب» دیده شده تنها بخشی از یک ماجرای زیست محیطی است و به طوری که ایلنا خبر داده٬ میلیون‌ها بچه ماهی نیز در رودخانه اصلی هیرمند تلف شدند.

در این باره خسرو افسری مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز اعلام کرده که ورود آب به زمین‌های کشاورزی موجب افت آب رودخانه شده و در نهایت گرمای شدید هوا سبب تلف شدن ماهی‌ها شده است.

به گفته آقای افسری همچنین احتمال دارد که کم شدن آب در منطقه و رسوبات بسیار آب، سبب مرگ این مقدار ماهی و بچه ماهی شده است.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان، در باره اینکه «آیا احتمال دارد مرگ ماهی‌ها به دلیل رهاسازی فاضلاب به رودخانه هیرمند باشد»، نیز گفته که به نظر او نمی تواند به این دلیل باشد، چرا که این مقدار فاضلاب با توجه به حجم آبی که در جریان رودخانه است، نمی تواند عامل مرگ ماهی‌ها شود.

او با این‌حال تاکید کرده است که میزان ورودی فاضلاب به رودخانه هیرمند باید بررسی شود.

رودخانه هیرمند منبع تامین آب شرب و کشاورزی سیستان و زاهدان است و به جز محیط زیست، بیش از یک میلیون انسان نیز به آن وابستگی اقتصادی و حیاتی دارند.

در چند سال گذشته گزارش‌های بسیاری از مرگ ماهی‌ها در سد‌ها و دریاچه‌های ایران، به دلیل خشکی و مسمومیت و ورود فاضلاب‌های شهری یا صنعتی، منتشر شده است.

برای نمونه اسفندماه سال گذشته خبرگزاری تسنیم از مرگ ۲۰۰ هزار قطعه ماهی در سد شیان استان کرمانشاه خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG