لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

آیت‌الله سیستانی خواستار تشکیل فوری دولت جدید عراق شد


آیت‌الله علی سیستانی، بانفوذترین مرجع تقلید شیعیان در عراق، خواستار تشکیل دولت جدیدی در عراق شد که در «سطح ملی» پذیرفته شده باشد و از «اشتباهات گذشته» دوری کند.

گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه در روز جمعه، ۳۰ خرداد بیان می‌کند که آقای سیستانی منتخبان جدید پارلمان عراق را خطاب قرار داده و به آنها توصیه کرده است که بلافاصله فرایند تشکیل دولت جدید این کشور را آغاز کنند.

پیام آقای سیستانی را نماینده او، احمد الصافی در شهر کربلا و حرم امام حسین قرائت کرده است، جایی که او خطاب به نمایندگان پارلمان عراق بر اهمیت سرعت تشکیل دولت جدید در این کشور تاکید می‌کند.

در این پیام با توجه به تایید نتایج انتخابات پارلمانی عراق در دادگاه فدرال این کشور آمده است که نمایندگان باید زمان‌بندی پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی را برای انتخاب رئیس پارلمان و نخست وزیر عراق و تشکیل دولت جدید رعایت کنند.

آیت‌الله سیستانی گفته است: «تعهد به این زمان‌بندی و عدم تخطی از آن اهمیت بسیاری دارد.»

طبق قانون اساسی عراق نخستین جلسه پارلمان این کشور باید ظرف ۱۵ روز پس از تایید نتایج انتخابات برگزار شود.

این در حالی است که گروه‌های سیاسی در عراق با توجه به جنگ داخلی در این کشور و پیشروی‌های گروه تروریستی داعش بر سر برگزاری اولین جلسه پارلمان در موعد مقرر اختلاف دارند.

در پیام آیت‌الله سیستانی همچنین تاکید شده است که دولت جدید باید «کارآمد و پذیرفته شده در سطح ملی باشد و از اشتباهات گذشته اجتناب کند».

پیش از این نیز مقامات آمریکا از لزوم فراگیر بودن دولت عراق سخن گفته بودند و خطاب به نوری المالکی، نخست وزیر عراق، گفته بودند دولت او باید جامعیت بیشتری داشته باشد.

عراق در روزهای اخیر شاهد تهاجم اسلام‌گرایان افراطی داعش، دولت اسلامی عراق و شام، است.

آیت‌الله سیستانی در فتوایی، مردم عراق را به مبارزه با داعش فراخوانده و از این گروه به عنوان گروهی «تکفیری» نام برده است.

به گفته او، «داعش را باید هرچه زودتر از عراق بیرون راند وگرنه فردا پشیمانی سودی نخواهد داشت».
XS
SM
MD
LG