لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

ظريف: از نظر محتوا و نحوه نگارش متن توافق اختلاف نظر وجود دارد


پنجمين دور مذاکرات ايران و۱+۵ روز جمعه ۳۰ خردادماه در وين پايان يافت و قرار است دور بعدی این مذاکرات در تاريخ ۲ ژوئيه ( ۱۱ تيرماه ) برگزار شود. وزیر امور خارجه ایران پس از این مذاکرات گفته است که درباره «محتوا و نحوه نگارش» متن توافق جامعه هسته ای اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، يک ديپلمات چينی گفته است که اين مذاکرات در ۲ ژوئيه ( ۱۱ تيرماه) پيش از پایان مهلت شش ماهه توافق ژنو در ۲۰ ژوئيه (۲۹ تيرماه) برگزار خواهد شد.

محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران و کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا در دور بعدی مذاکرات حضور خواهند داشت.

در همين حال محمد جواد ظريف پس از گفت وگوی خود با کاترين اشتون در روز جمعه گفته است:« تحول اين دوره از مذاکرات ورود به نگارش متن (برنامه اقدام مشترک جامع) است اما هنوز نمی توان گفت که متن مشترک وجود دارد . در بعضی موارد ممکن است روی بخش هايی توافق وجود داشته باشد اما در بسياری از موارد اختلاف از نظر محتوا و نحوه نگارش وجود دارد. »

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ایرنا، وزير امور خارجه ايران اضافه کرده است:«با توجه به عمر موضوع هسته‌ای طبيعی است و توقع داشتيم که کار دشوار باشد. احساس من اين است که طرف مقابل هنوز برای يک مذاکره جدی بر اساس واقعيات وارد کار نشده است. البته اين طبيعی است که مذاکره‌کنندگان مسايل را برای جلسات آخر بگذارند و اين هم طبيعی است. »

محمد جواد ظريف افزوده است :«در طرف مقابل ما هنوز احساس می‌کنيم تلاش برای مواضع زياده‌خواهانه وجود دارد و فکر می کنم طرف های ما بايد از مواضع خود صرف‌نظر کنند . ما از ابتدا حرف منطقی زديم و بر اساس حقوق بين‌الملل حرف می‌زنيم. ما برای توافق و تفاهم آمديم و نياز هم به اتلاف وقت نداريم.»

ديپلمات های بلندپايه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين ، روسيه و آلمان، کشورهای عضو گروه ۱+۵، به همراه هيات مذاکره کننده هسته ای ايران از روز ۱۶ تا ۲۰ ژوئن دور پنجم مذاکرات خود برای دستيابی به متن يک توافق جامع هسته ای را برگزار کردند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفته است:«من فکر می کنم جامعه بين الملل به اين نتيجه رسيده که ايران به دنبال حل مساله است و اگر به نتيجه نرسيم همه می دانند که به خاطر کوتاهی ايران نبوده است بلکه کوتاهی ۱+۵ بوده است. فشار جز تاثير سياسی اثر ديگری نداشته و به لحاظ اقتصادی بر اقشار ضعيف اثر گذاشته که اهداف ديگری را تداعی می کند.»

محمد جواد ظریف اضافه کرده است:« ساختمان تحريم ها ترک جدی برداشته و با سياست مدبرانه ايران امکان برقراری همان ساختار قبلی ديگر وجود ندارد و اميدواريم تحريم ها را از پايه منهدم کنيم و فشارها را کاهش دهيم و همان طور که رهبری گفتنند بايد بدون اميد به ديگران کارها را در اقتصاد ادامه دهيم.»

ايران و گروه ۱+۵ در نوامبر سال گذاشته به يک توافق موافقت شش ماهه هسته ای برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق ايران برخی از فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل از برخی تحريم ها عليه جمهوری اسلامی کاسته شد.

مذاکرات در وين در راستای دستيابی به يک توافق جامع پيش از پايان مهلت شش ماهه توافق ژنو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، پیشتر يک عضو تيم مذاکره کننده هسته ای ايران، فضای مذاکرات را در طی روزهای اخیر «جدی و سازنده» توصيف کرد، اما گفت که پيشرفت در نگارش متن توافق جامع «محدود» است و به « کندی اما روبه جلو» پيش می رود.
XS
SM
MD
LG