لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

«بازداشت شماری» از زنان هوادار تيم واليبال ايران


عکس منتشر شده در فیس بوک درباره برخورد پلیس با زنان
عکس منتشر شده در فیس بوک درباره برخورد پلیس با زنان
گزارش ها حاکی است که پليس و ماموران امنيتی روز جمعه ۳۰ خردادماه از حضور زنان در مسابقه واليبال بين ايران و ايتاليا در ورزشگاه آزادی جلوگيری کرده اند.طبق اين گزارش ها شماری از زنان نیز بازداشت شده اند.

به گزارش خبرآنلاين، نيروهای پليس ايران زنانی را که برای ديدن مسابقه واليبال ايران - ايتاليا به سالن ۱۲ هزار نفری آزادی رفته بودند را از محل مسابقه بيرون کرده اند.

در اين گزارش همچنين آمده است نيروهای پليس ايران حتی زنان خبرنگاری که با کارت فدراسيون واليبال برای تهيه گزارش در وزرشگاه حضور داشتند به بيرون از ورزشگاه هدايت گرده اند.

ژیلا بنی یعقوب، روزنامه نگار حاضر در جلوی وزرشگاه آزادی در صفحه فيس بوک خود در اين باره نوشته است: «ورزشگاه مملو از نيروهای ضدشورش و اتومبيل های پليس بود، تعداد زيادی از پليس ها نيز موتوار سوار بودند و مدام در راه های منتهی به استاديوم در حرکت بودن و مانع تجمع زنان می شدند اين بار نسبت به بازی قبل برخوردشان با زنان و مردان حامی شان خشن‌تر بود.»

وی اضافه کرده است:«بارها مردان حامی زنان مورد ضرب و شتم و توهين قرار گرفتند و چند نفرشان بازداشت شدند.تعدادی از زنان را نيز سوار ماشين های ون پليس کردند و بردند..گفته می شود بيش از پانزده نفر امروز بازداشت شده اند.»

در همین حال فاطمه جمال‌پور، خبرنگار روزنامه شرق، که به مدت شش ساعت بازداشت شده در فیس‌بوک خود نوشته است که ۱۶ زن دیگر نیز روز جمعه بازداشت شدند.

این روزنامه‌نگار در صفحه فیس بوک خود نوشته هنگامی که متوجه شد که پلیس مانع حضور زنان در ورزشگاه می شود قصد داشته تا با تاکسی از محل برود.

وی نوشته است: «مامور لباس شخصی می پرد جلو و ماشين را نگه می دارد. می گويد پياده شو بايد احراز هويت شوی. پياده می شوم کارتم را دوباره می دهم کارت را ميگيرد می گويد ون بياد جلو اين خانم ميره بازداشتگاه می گويم به چه جرمی؟ چرا؟ داد ميزند بگيريدش مقاومت نکن و کمتر از چند لحظه بعد نقش بر زمينم با سيلی هايی که روانه صورتم می شود مانتو و کيف پاره و ۴ مامور زن و چندتايی لباس شخصی و مامور مرد. به کف سخت ون پرتاب می شوم و بعد هم ۶ ساعتی بازداشت.»

این روزنامه‌نگار اضافه کرده است: « روايت ۱۶ دختر ديگری که ديروز از جلوی آزادی بازداشت شدند روايت های مشابه ای است از کتک خودن و بازداشت برای حقی که از زنان سلب شده، جرم آن تنها و تنها تقاضای مدنی و مسالمت آميز برای ورود به ورزشگاه بود و جرم من تهيه گزارش.»

روز جمعه ۲۳ خرداد نيز با وجود حضور زنان برزيلی در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی، از ورود زنان ايرانی به اين ورزشگاه برای تماشای جلوگيری شد.

به دنبال جلوگيری از ورود زنان به محل مسابقه واليبال ايران و برزيل، شهيندخت مولاوردی، معاون امور زنان رياست جمهوری ايران روز سه شنبه گفت که حسن روحانی دستور داده که اين موضوع بررسی شود.

پيشتر شهيندخت مولاوردی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فيس بوک از اعتراض خود به حضور نيافتن زنان برای تماشای مسابقات واليبال در هیأت دولت خبر داده بود.

اين در حاليست که چند روز پيش نيز کمال الدين پيرموذن، نماينده مجلس نيز، خواستار اجازه به زنان برای حضور در ورزشگاه های ايران برای تشويق تيم ملی واليبال ايران در مسابقه با تيم ملی برزيل شده بود.

در پاسخ اما بهروز نعمتی سخنگوی هیأت رييسه مجلس ، نيز گفته بود که مخالفت کلی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد اما لازم است شرايط حضور آنان در ورزشگاه‌ها فراهم شود.

تيم ملی واليبال ايران در این بازی با نتيجه سه بر صفر ايتاليا را شکست داد.
XS
SM
MD
LG