لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۵

وزیر کشور: در ایران یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داریم


عبدالرضا رحمانی فضلی می‌گوید که تعداد معتادان در ایران٬ «نصف» سرانه جهانی است.
عبدالرضا رحمانی فضلی می‌گوید که تعداد معتادان در ایران٬ «نصف» سرانه جهانی است.
وزیر کشور می‌گوید در ایران حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد وجود دارد و در مجموع شش میلیون نفر به صورت مستقیم با موضوع مواد مخدر درگیر هستند. وی نسبت به رشد تعداد معتادان زن نیز هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر عبدالرضا رحمانی فضلی روز جمعه ۳۰ خردادماه گفت که ۲.۶ درصد از کل جمعیت ایران یعنی یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن در کشور معتاد هستند افزود: «اگر این رقم را در تعداد خانواده‌های آنان ضرب کنیم٬ شش میلیون نفر به صورت مستقیم با موضوع مواد مخدر درگیر هستند.»

وی افزود: «۹۰.۷ درصد معتادان را مردان و ۹.۳ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که رقم اعتیاد زنان در چهار سال گذشته ۵.۲ درصد بود٬ اما در چند سال اخیر رشد تعداد معتادان نزدیک به دو برابر شد که این موضوع یک زنگ خطر است.»

این آمار در حالی ارائه شده است که اسفندماه ۱۳۹۱ فرمانده پلیس ایران تعداد معتادان را «دو میلیون» اعلام کرده بود.

فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ نیز روزنامه آرمان گزارش کرد که سعید صفاتیان٬ مدیرکل پیشین درمان در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران٬ آمار واقعی معتادان در ایران را بیش از «سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن» اعلام کرده است.

با این‌حال وزیر کشور روز جمعه با اعلام رقم یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن اظهار کرد که تعداد معتادان در ایران٬ «نصف» سرانه جهانی است.

وی در ادامه افزود: «امروز٬ روزی هشت نفر به خاطر استعمال مواد مسموم و غیراستاندارد می‌میرند٬ یعنی حدود سه هزار نفر در سال که بعد از تصادفات٬ دومین عامل مرگ و میر در کشور است.»

آقای فضلی خاطرنشان کرد که در ایران چرخش مالی مرتبط با مواد مخدر «سه میلیارد دلار» یا به عبارتی «۱۰ هزار میلیارد تومان» است.

وی همچنین گفت تا کنون سه هزار و ۷۵۰ تن در راه مبارزه با مواد مخدر کشته و ۱۲ هزار نفر نیز مصدوم شده‌اند.

به گفته وزیر کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۵۷۳ تُن مواد مخدر کشف شه است٬ ۳۹۵ کارگاه تولیدی مواد مخدر صنعتی منهدم شده و حدود ۲۷۶ تن در این ارتباط بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG