لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹

چین: پلیس ۱۳ مهاجم را در شین‌جیانگ کشته است


نیروهای شبه‌نظامی چین در ارومچی، مرکز شین‌جیانگ
نیروهای شبه‌نظامی چین در ارومچی، مرکز شین‌جیانگ
مقام‌های محلی چین در استان مسلمان‌نشین شین‌جیانگ آن کشور می‌گویند، نیروهای پلیس «۱۳ نفر را، پس از آنکه به سوی یک ساختمان پلیس رانده و انفجاری را ایجاد کرده‌اند، کشته‌اند».

خبر اعلام شده در روز شنبه ۳۱ خرداد، تازه‌ترین تنش‌ها در منطقه‌ غربی چین را نشان می‌دهد؛ جایی که چندی است گزارش‌های مختلفی در مورد دور جدیدی از خشونت‌ها منتشر می‌شود.

ساکنان شین‌جیانگ را به ویژه در مراکز جنوبی آن، به طور عمده اویغورهای مسلمان تشکیل می‌دهند که در میان آنها برخی گروه‌های جدایی‌طلب نیز حضور دارند.

وب‌سایت محلی و رسمی «تیناشان» می‌گوید «حمله، انفجار و پاسخ پلیس» در شهرستان «کارگلیک» (قاغلیق) واقع در شهر اداری «کاشغر» در ناحیه خودگردان شین‌جیانگ (سین‌کیانگ) رخ داده است.

بنا بر این گزارش سه مامور پلیس زخمی شده‌اند، اما گزاشی از تلفات در میان پلیس منتشر نشده و جزئیات بیشتری نیز ارائه نشده است.

کاشغر از مراکز مهم فرهنگی مسلمانان در چین به شمار می‌رود.

طی هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی چین و ساز و کار قضایی آن کشور، برخوردها با کسانی را که پکن اتهام‌هایی مانند «تروریسم» یا «نفرت‌پراکنی قومی» به آنها می‌زند، افزایش داده‌اند.

از سوی دیگر حملات ماه‌های گذشته که به گروه‌هایی از ایغورها نسبت داده می‌شود نیز قربانیانی در نقاط مختلف برجای گذاشته است.

در یکی از تازه‌ترین این حملات در اول خرداد ماه، گروهی در دو خوردو به بازاری بامدادی هجوم بردند؛ حمله و انفجارهایی که جان ۳۹ نفر را گرفت و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

طی ماه خرداد دادگاه‌های گروهی چین تنها در یک مورد، به اتهام‌های ۸۱ نفر در «ارتباط با تروریسم» در منطقه شین‌جیانگ رسیدگی کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه در عین حال می‌گوید در هفته رو به پایان میلادی، ۱۳ نفر در چین در همین ارتباط اعدام شده‌اند.

سه نفر نیز در رابطه با «حمله خودرو» در میدان تیان‌آن‌من پکن، در ماه اکتبر سال پیش، به اعدام محکوم شده‌اند. رخدادی که به ناراضیان اویغور نسبت داده شده و دو نفر در پی آن کشته و ۴۰ نفر زخمی شدند.

حمله تیان‌آن‌من، خشونت‌هایی را که محدود به مناطق غربی چین مانده بود در قلب آن کشور بازتاب داد و واکنش‌های گسترده‌ای را سبب شد.

در یکی دیگر از خونین‌ترین حملات ماه‌های گذشته، گروهی از مهاجمان در ماه مارس، با قمه و شمشیر به ایستگاه راه‌آهن در کونمینگ، شهری بزرگ و مهم در جنوب غربی چین، حمله کردند که ۲۹ قربانی برجای گذاشت.
XS
SM
MD
LG