لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۶

بحران تازه عراق جان «بیش از ‌یک‌هزار نفر» را تا کنون گرفته است


نیروهای داعش بنا بر گزارش‌ها دست به تیرباران‌ گروهی افراد زده‌اند
نیروهای داعش بنا بر گزارش‌ها دست به تیرباران‌ گروهی افراد زده‌اند

سازمان ملل متحد می‌گوید در ماه ژوئن، از آغاز حملات ستیزه‌جویان افراطی «داعش» در عراق و تازه‌ترین دور از تنش‌ها در آن کشور، دست‌کم یک‌هزار و ۷۵ نفر از شهروندان عمدتا غیر نظامی آن کشته شده، صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.

یافته‌های ساز و کار مدافع حقوق بشر ملل متحد، نشان می‌دهد که این شمار از قربانیان، ماه میلادی ژوئن را به یکی از خونین‌ترین ماه‌ها از زمان بیرون رفتن نیروهای ارتش آمریکا از آن کشور، تبدیل کرده است.

طی دو سال و نیم گذشته که آخرین نفرات نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج شده و حفظ امنیت به طور کامل به عراقی‌ها واگذار شد، خشونت‌ها که گاه دلایل فرقه‌ای و مذهبی داشته بارها قربانیانی برجای گذاشته است، اما تازه‌ترین بحران در عراق چالشی تازه را هم برای دولت و نیز برای غیرنظامیان آن کشور به وجود آوده است.

طی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی نیز عراق صحنه درگیری‌های خونین فرقه‌ای بود که هزاران قربانی برجای گذاشت. با مقایسه شمار قربانیان طی سال‌های گذشته، این رقم می‌تواند شاهدی بر این موضوع باشد که تنش‌ها در عراق بار دیگر وارد مرحله‌ای بسیار بحرانی شده است.

به گفته سازمان ملل از میان کشته‌شدگان ماه جاری میلادی، ۷۵۷ نفر در نینوا دیاله و صلاح‌الدین، استان‌های شمالی و مرکزی عراق بین پنجم تا ۲۲ ژوئن جان خود را از دست داده‌اند؛ زمانی که نیروهای داعش پیشروی خود را در این مناطق آغاز کرده و ارتش ناتوان از مقابله با آنها، از بسیاری از شهرها عقب‌نشینی کرد.

بنا بر گزارش سازمان ملل این نبردها نزدیک به ۶۰۰ زخمی نیز برجای گذاشته است.

دفتر حقوق بشر ملل متحد در عین حال می‌گوید این شمار از قربانیان باید به عنوان «رقم حداقلی» در نظر گرفته شود.

به گفته روبرت کولویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، آمار کشته‌شدگان شامل «اعدام‌های خودسرانه» و «قتل‌های فراقانونی» اعضای گروه داعش است.

همزمان انفجارها و تنش‌ها در بغداد جان ۳۱۸ نفر را در ماه ژوئن گرفته و ۵۹۰ زخمی برجای گذاشته است.

کولویل به خبرنگاران گفته است آدم‌ربایی از میان خارجیان و شهروندان عراقی در استان‌های شمالی و بغداد نیز ادامه دارد.

۴۸ شهروند ترکیه‌ای در کنسولگری آن در موصل، زمانی که داعش آن را تصرف کرد و۴۰ شهروند هندی، که مشغول کار بر پروژه‌ ساخت‌وساز بودند از جمله گروگان گرفته‌شدگان هستند.

شمار حداقلی اعلام‌شده از سوی سازمان ملل در ماه ژوئن، خود ۳۵ درصد بیشتر از ماه قبل از آن است. در ماه میلادی گذشته که رکوردی در شمار تلفات در سال ۲۰۱۴ میلادی بود، دست‌کم ۷۵۰ نفر کشته شده بودند. از این میان ۴۷۰ نفر غیرنظامی بودند.

XS
SM
MD
LG