لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

هند اولين قسط از بدهی‌های نفتی خود به ايران را پرداخت کرد


پالایشگاه هندی «اسار» یکی از مشتریان اصلی نفت ایران است.
پالایشگاه هندی «اسار» یکی از مشتریان اصلی نفت ایران است.

خبرگزاری رويترز از قول منابع دولتی و صنعتی هند گزارش داده است که دهلی نو اولين قسط از بدهی‌های نفتی خود را به ايران پرداخت کرده است.

این خبرگزاری روز پنج‌شنبه، پنجم تيرماه، گزارش داد که پرداخت ششمين قسط از پروسه آزادسازی چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار دارايی‌های ايران بر اساس توافق هسته‌ای ژنو، به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار توسط هند انجام شد.

قسط‌های قبلی نفتی ايران توسط ژاپن و کره جنوبی به مبلغ دو ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار به بانک‌های بی‌سی‌پی سوئيس و مسقط عمان واريز شده بود.

بر اساس توافق ژنو سر رسید قسط‌‌های ششم، هفتم و هشتم به ترتيب در روزهای ۲۴ ارديبهشت، ۲۷ خرداد و ۲۰ تير ۹۳ هر يک به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار است، اما به خاطر مشکلات بانکی، پرداخت قسط‌های ششم و هفتم با تاخير مواجه شده است.

دولت ايران از هند درخواست کرده بود که يک ميليارد و ۶۵۰ ميليون دلار از بدهی‌های نفتی خود به تهران را از طريق بانک مرکزی مسقط و با ريال عمان تسويه کند، اما به خاطر مشکلات بانکی، پرداخت‌ها از طريق بانک مرکزی امارات و با ارز درهم امارات تسويه می‌شود.

منابع آگاه به رويترز گفته‌اند که هم اکنون ساز و کار دستيابی ايران به بدهی‌های نفتی هند از طريق سيستم بانکی فراهم شده است، اگرچه با مساعدت آمريکا انجام می‌شود و اين دارايی‌ها رديابی می‌شوند.

يک منبع در پالايشگاه مانگلور هند به اين خبرگزاری گفته است که پالايشگاه مذکور با دستور وزارت نفت اين کشور، عمليات پرداخت بدهی را انجام داده است. منابعی از سه پالايشگاه ديگر نيز تاييد کرده‌اند که بخشی از بدهی ايران را پرداخت کرده‌اند.

رويترز می‌نويسد که تا پايان ماه گذشته ميلادی، در مجموع پنج پالايشگاه مانگلور، اسار، ايندين اويل، هندوستان پتروليوم و «اچ پی سی ال ميتال انرژی» چهار ميليارد و ششصد ميليون دلار بدهی به ايران داشته‌اند.

يک منبع دولتی به اين خبرگزاری گفته است که هند اولين قسط بدهی خود را پرداخت کرد و دو قسط باقی مانده را هر زمان ايران درخواست کند، تسويه خواهد نمود.

اين گزارش می‌گويد که بدهی‌های پالايشگاه‌ها از طريق روپيه، واحد پول هند، به بانک دولتی «يو سی او» هند واريز شده و سپس با نقل و انتقالات بانکی، اين مبالغ با ارز درهم امارات و از بانک مرکزی امارات متحده عربی به ايران تحويل داده خواهد شد.

قبلا هند از طريق هالک بانک ترکيه ۵۵ درصد از پول نفت وارداتی ايران را پرداخت می‌کرد، اما از فوريه سال گذشته ميلادی اين عمليات متوقف شد.

هند که روزانه چهار ميليون بشکه نفت وارد می‌کند، طی چند سال گذشته خريد نفت از ايران را کاهش داده است. ايران هم اکنون تنها پنج و هفت دهم درصد سهم در سبد نفت وارداتی هند دارد که نسبت به پنج سال گذشته تا دو سوم کاهش يافته است.

XS
SM
MD
LG