لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

آمریکا: عربستان، اردن و امارات به تشکیل دولت جدید در عراق کمک کنند


دیدار وزیر خارجه آمریکا (نفر دوم از راست)٬ با همتایان اردنی (نفر اول از چپ)٬ عربستانی (نفر دوم از چپ) و اماراتی (نفر اول از راست)
دیدار وزیر خارجه آمریکا (نفر دوم از راست)٬ با همتایان اردنی (نفر اول از چپ)٬ عربستانی (نفر دوم از چپ) و اماراتی (نفر اول از راست)

آمریکا روز پنجشنبه از عربستان سعودی٬ اردن و امارات متحده عربی خواست تا عراق را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق کنند. همزمان اسرائیل اعلام کرده است که آماده‌ است برای مقابله با افراطیون در عراق به کشورهای عرب کمک کند.

جان کری٬ وزیر امور خارجه ایالات متحده٬ در پاریس اعلام کرد که خطر فعالیت‌های شبه‌نظامیان داعش در عراق٬ متوجه تمامی کشورهای منطقه است و خاطرنشان کرد که واشینگتن اگرچه هنوز تصمیم به حمله هوایی علیه داعش نگرفته است٬ ولی «این حق را برای خود محفوظ نگاه می‌دارد».

به گزارش خبرگزاری٬ رویترز، آقای کری در دیدار با وزیران امور خارجه عربستان٬ اردن و امارات٬ از این کشورها درخواست کرد تا با به کار گرفتن هر آنچه که در توان دارند‌٬ مقام‌های عراقی را به تشکیل دولتی فراگیر تشویق کنند.

وزیران خارجه این سه کشور نسبت به دولت فعلی عراق که اکثریت آن با شیعیان است ابراز نگرانی کرده‌اند. در عین حال عربستان و قطر ۲۶ خردادماه نوری المالکی٬ نخست وزیر عراق٬ را در به وجود آمدن بحران کنونی مقصر دانسته بودند.

جان کری که در روزهای گذشته به منظور گفت‌و‌گو درباره وضعیت عراق چندین نشست با مقام‌های کشورهای حوزه خاورمیانه در فرانسه داشته٬ قرار است روز جمعه به منظور مذاکره درباره عراق و سوریه٬ به عربستان سفر کند.

آقای کری پیشتر گفته بود نوری المالکی تاکید کرده است که از ۱۰ تیرماه اقدامات لازم برای ایجاد دولتی جدید و فراگیر را در پیش خواهد گرفت.

در این خصوص خضیر الخزاعی٬ معاون رییس جمهوری عراق٬ روز پنجشنبه اعلام کرد که پارلمان عراق از ۱۰ تیرماه در راستای تشکیل دولت جدید گام بر خواهد شد.

آمادگی اسرائیل برای کمک به کشورهای عرب برای مقابله با افراطیون

روز پنجشنبه همچنین اسرائیل اعلام کرد که آماده‌ است به منظور مقابله با شبه‌نظامیان افراطی در عراق٬ به کشورهای میان روی عرب کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آویگدور لیبرمن٬ وزیر خارجه اسرائیل٬ در دیدار با جان کری در پاریس گفت که افراط‌یون عراق ثبات کل منطقه خلیج فارس را در معرض خطر قرار داده‌اند.

در بیانیه‌ای که دفتر وی منتشر کرده، آقای لیبرمن گفته است: «اسرائیل می‌تواند به کشورهای عرب میانه‌رویی که در حال مقابله با افراطیون هستند٬ کمک‌های موثر و قابل اعتمادی ارائه دهد.»

تحرکات دولت اسلامی عراق و شام٬ داعش٬ در عراق و سوریه همچنان ادامه دارد و در همین خصوص خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه از استقرار این شبه‌نظامیان در شهر ابوکمال سوریه که هم مرز با عراق است٬ خبر داده است.

به گفته رویترز، اعضای جبهه النصره٬ گروه افراطی مرتبط با القاعده در سوریه٬ در این شهر نیز با داعش اعلام اتحاد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG