لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

اوباما خواستار کمکی ۵۰۰ میلیون دلاری برای برخی مخالفان سوری شد


یک شورشی «ارتش آزاد سوریه»؛ این گروه هم درگیر نبرد با بشار اسد است و هم درگیری‌های با گروه‌های اسلام‌گرا داشته است
یک شورشی «ارتش آزاد سوریه»؛ این گروه هم درگیر نبرد با بشار اسد است و هم درگیری‌های با گروه‌های اسلام‌گرا داشته است

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از کنگره آن کشور خواسته است کمکی ۵۰۰ میلیون دلاری را برای آموزش و تجهیز آن دسته از «اعضای میانه‌روی» مخالف حکومت بشار اسد، که به گفته کاخ سفید «به شکل مناسبی گزنیش شده‌اند» در نظر گیرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این درخواست در روز پنجم تیر ماه، محسوس‌ترین حرکت دولت آمریکا برای کمک به مخالفان بشار اسد است؛ کسانی که از عدم اقدام نظامی آمریکا در سوریه در سال گذشته ناامید شده بودند.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید این کمک در واقع جبهه دومی را علیه شبه‌نظامیانی که در مرزهای سوریه موضع گرفته و خطر آن می‌رود که عراق را نیز در هم بشکنند، می‌گشاید.

کاتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای می‌گوید «در حالی که همچنان بر این عقیده‌ایم راه‌حل نظامی، کمکی به بحران نمی‌کند و نیز ایالات متحده نباید نیروهای خود را به سوریه برای مبارزه بفرستد، این درخواست [رئیس‌جمهوری] گامی دیگر است برای کمک به مردم سوریه تا از خود در برابر حملات حکومت دفاع کنند، آینده را در دست خود گیرند و برای آن است که شمار رو به افزایش افراطیونی مانند «داعش» را عقب بزنند؛ کسانی که در هرج‌ومرج، برای خود بهشتی امن برپا کرده‌اند.»

به گزارش رویترز رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی برخی قانون‌گذاران، کسانی مانند جان مک‌کین (جمهوری‌خواه)، تحت فشار بوده است تا کمک به شورشیان سوری را افزایش دهد. برخی از اعضای کنگره نیز اوباما را متهم به انفعال کرده بودند که در نتیجه آن بشار اسد توانسته است تهدید علیه دولت خود را پس بزند.

نیروهای دولتی سوریه و شبه‌نظامیان هوادار آن توانسته‌اند طی هفته‌های گذشته برخی نقاط کلیدی که در دست شورشیان بود، از آنها پس بگیرند.

به گفته آسوشیتدپرس، پنتاگون، وزرات دفاع آمریکا، بر آموزش و تجهیزات شورشیان، در راستای این کمک و در صورت تصویب آن، نظارت خواهد کرد.

گروهی از شورشیان و مخالفان بشار اسد از یک سو با حکومت و از سوی دیگر درگیر نبردهایی با گروه‌های افراطی مانند «دولت اسلامی عراق و شام» هستند.

از سوی دیگر گروه «داعش» طی این زمان هم توانسته است جایگاهی محکم در سوریه پیدا کند و هم مشغول پیشروی در خاک عراق است.

روز چهارشنبه روزنامه وال‌استریت‌جورنال در عین حال خبر داده بود که آمریکا به دنبال ایجاد طرحی مشابه «شوراهای بیداری» در سال ۲۰۰۷ در عراق، این‌بار علیه «داعش» است. این طرح (به انگلیسی: پسران عراق) به شورشیانی کمک می‌کرد که خود به جنگ با القاعده برخواسته بودند. برخی از آنها پیش از آن علیه آمریکا مبارزه می‌کردند.

به گفته آسوشیتدپرس، این ۵۰۰ میلیون دلار، بخشی از کل درخواست تقریبا ۶۶ میلیارد دلاری در نظر گرفته شده برای عملیات آمریکا در خارج از مرزهای آن کشور است. در این این رقم از جمله یک میلیارد دلار نیز برای کمک به ثبات کشورهای هم‌مرز با سوریه در نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG