لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

هاآرتص: مصادره نام دامنه وبسایت‌های ایرانی به نفع قربانیان ترور


دادگاهی در آمریکا به مصادره مجوزهای اینترنتی و نام دامنه وبسایت‌های متعلق به ایران، سوریه و کره شمالی حکم داد تا پول حاصل از آن به خانواده‌های آمریکایی و اسرائیلی تعلق گیرد که گفته می‌شود قربانیان اقدامات تروریستی این سه کشور هستند.

گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص در روز پنج‌شنبه، پنجم تیر، بیان می‌کند که دادگاه منطقه کلمبیا حکم خود در این باره را به شرکت اینترنتی آیکان (ICANN) در واشینگتن دی سی ابلاغ کرده است و این حکم در ظرف ۱۰ روز قابل اجرا خواهد بود.

آیکان مدیریت وب جهانی را بر عهده دارد و از این رو ایران ناگزیر است برای راه‌اندازی هر سایت جدیدی یا ثبت دوباره وبسایت‌های خود با پسوند ir مبلغی به این شرکت بپردازد که اکنون حکم دادگاه آمریکا ایجاب می‌کند آیکان این مبالغ را در اختیار کسانی قرار دهد که قربانیان اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی نامیده می‌شوند.

هاآرتص سخنان یکی از وکلای این پرونده به نام نیتسانا دارشان لیتنر را منعکس کرده است که خاطرنشان می‌کند آنها درصدد نیستند تا پول مربوط به وبسایت‌های معمولی را ضبط کنند، بلکه هدف آنها حکومت ایران است.

وی می‌گوید: «ما فقط وبسایت‌هایی را توقیف می‌کنیم که می‌خواهیم. این نبرد علیه حکومت ایران است و ما هیچ برنامه‌ای برای خسارت زدن به وبسایت‌های دیگر نداریم. هیچ یک از وبسایت‌های متعلق به حکومت ایران از این پس که این حکم را دریافت کرده‌ایم، ثبت دوباره نخواهند شد.»

پیش از این در یکی از آخرین اقدامات دستگاه قضایی آمریکا به نفع خانواده‌هایی که قربانیان اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی نامیده می‌شوند، حکم مصادره آسمانخراشی متعلق به بنیاد علوی در نیویورک صادر شد.

دولت آمریکا نیز موافقت کرده است که درآمد حاصل از فروش این ساختمان بزرگ در منطقه منهتن نیویورک را به این خانواده‌ها بدهد.

دارشان لیتنر می‌گوید که خانواده‌های قربانیان همچنین توانسته‌اند برخی حساب‌های بانکی متعلق به حکومت ایران را نیز مسدود کنند که با احتساب اموال مصادره شده، ارزش آنها ده‌ها میلیون دلار می‌شود.

در خبرهای پیشین عنوان شده بود ۱۹ شکایت مرتبط با اقدامات حکومت ایران وجود دارد که دادگاه‌های آمریکا آن را بررسی می‌کنند، از جمله شکایات خانواده‌های سربازان آمریکایی کشته‌شده در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ لبنان.

XS
SM
MD
LG