لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

ايران واردات بنزين بی‌کيفيت را «ممنوع» کرد


معاون وزير نفت ايران می‌گويد، هرگونه محموله بنزينی که وارد کشور خواهد شد در صورتی که مورد تائيد موسسه استاندارد نباشد، پس فرستاده خواهد شد.

عباس کاظمی، مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی، روز جمعه، ۶ تير در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر همچنين اعلام کرد که استفاده از ماده افزودنی «ام ام تی» در توليد بنزين داخلی ممنوع شده است و در هيچ يک از پالايشگاه‌های کشور يا بنزين وارداتی نبايد اين ماده استفاده شده باشد.

«متيل سيکلو پنادين منگنز تريبونيل» که با نام اختصاری «ام ام تی» معروف است، ماده‌ای شيمايی است که به عنوان اکتان افزا برای بهسوزی بنزين در ايران استفاده می‌شد. ايران از ماده ديگری بنام «ام تی بی ای» نيز به عنوان کاتاليست و اکتان افزا در توليد بنزين استفاده می‌کند.

در همين زمينه خبرگزاری‌های مهر و ايسنا اوايل دی ماه پارسال از ورود يک محموله ۱۰۰ تنی «ام ام تی» توليد شرکت «زيانگ جی سيلينکو» چين خبر داده بودند.

ايران قبل از تحريم بنزين توسط آمريکا در سال ۱۳۸۹ حدود ۴۰ درصد از بنزين مصرفی خود را از خارج تامين می‌کرد، اما بر اساس گزارش سالانه شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران، اين کشور در سال‌ ۹۰ روزانه شش ميليون و ۳۰۰ هزار ليتر و در سال ۹۱ روزانه يک ميليون و ۷۵۰ هزار ليتر بنزين (عمدتا از چين) وارد کرده است.

خبرگزاری تسنيم روز هفتم خرداد از قول معاون وزير نفت ايران در امور پالايش و پخش گزارش داد که ايران در سال گذشته نيز روزانه سه و نيم ميليون ليتر واردات بنزين داشته است. اين گزارش می‌گويد که در نيمه دوم بهار امسال اين رقم به هشت ميليون ليتر رسيده است.

در همين زمينه کاظمی به خبرگزاری مهر گفته است که واردات روزانه ۱۰ ميليون ليتر بنزين از اواسط تير ماه دوباره آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش سالانه شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران، اين کشور قبل از تحريم بنزين در سال ۸۸ روزانه حدود ۲۱ ميليون ليتر واردات بنزين داشت.

ايران طی اين سال‌ها، توليد بنزين خود را از ۴۴ ميليون و ۷۰۰ هزار ليتر به ۶۰ ميليون ليتر رسانده است، اما مصرف بنزين نيز از حدود ۶۵ ميليون ليتر به ۷۰ ميليون ليتر بالغ شده است.

ظرفيت توليد بنزين پالايشگاهی ايران هم اکنون حدود ۶۰ ميليون ليتر در روز است.

در همين زمينه خبرگزاری شانا ۶ تيرماه از قول کاظمی گزارش داده است که در بهار سال جاری که شاهد اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی يارانه ها بوديم مصرف بنزين در کشور ٥ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزايش يافت در حالی که رشد مصرف بنزين در اين دوره در سال ٩٢ نسبت به ٩١ حدود هشت درصد بود.

به گفته وی، ايران با راه‌اندازی واحدهای جديد توليد بنزين، از سال آينده واردات اين محصول نفتی را متوقف خواهد کرد.

ايران در نظر دارد کيفيت کل بنزين توليدی کشور را تا سال ۹۵ به استاندارد يورو ۴ افزايش دهد.

XS
SM
MD
LG