لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

ستیزه‌جویان عراقی «دست‌کم ۱۶۰ نفر را در تکریت اعدام کرده‌اند»


سازمان دیدبان حقوق بشر روز جمعه ششم تیر ماه اعلام کرد در شهر تکریت، ۱۴۰ کیلومتری شمال بغداد، دست‌کم بین ۱۶۰ تا ۱۹۰ مردی که به دست شورشیان در آن کشور اسیر شده بودند، اعدام شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های منتشر شده به دست شبه‌نظامیان، این موضوع را اعلام کرده است.

به گزارش این ساز و کار مدافع حقوق بشر، بین ۱۱ و ۱۴ ژوئن (دو هفته پیش) ستیزه‌جویان افراطی «داعش» در دو نقطه در شهر تکریت این مردان را اعدام کرده‌اند.

اما این گزارش افزوده است که شمار قربانیان می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد، ولی مشکلات برای پیدا کردن جسدها و دسرسی به منطقه مانع از یک تحقیق کامل و جامع شده است.

پیتر بوکارت، مدیر امور فوری سازمان دیدبان حقوق بشر، در بیانیه‌ای گفته است عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای از تکریت «شاهدی قوی بر جنایت‌های وحشتناک جنگی» است که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

قاسم موسوی، سخنگوی ارشد ارتش عراق، اصالت تصاویری از پانزدهم ژوئن را تائید کرده و گفته بود از موارد کشتار دست‌جمعی سربازان اسیر شده در مناطقی که «داعش» به تصرف خود درآورده، اطلاع داشته است.

دو هفته پیش تصاویری از اعدام‌های دست‌جمعی در عراق منتشر شده بود
دو هفته پیش تصاویری از اعدام‌های دست‌جمعی در عراق منتشر شده بود

پیشتر در پایان خرداد ماه، و پس از انتشار اولیه تصاویری که تیرباران گروهی مردان را به دست شبه‌نظامیان نشان می‌داد، سازمان ملل متحد به موضوع واکنش نشان داده بود.

ناوی پیلای، سربازرس ملل متحد در امور حقوق بشر، اعدام‌های جمعی نظامیان و غیرنظامیان عراقی را «جنایت جنگی» نامیده بود.

او در آن موقع گفته بود شمار دقیق قتل‌ها را نمی‌داند اما «به نظر می‌رسد اعدام‌های سیستماتیک به‌ویژه در نقاطی در تکریت رخ داده است.»

سازمان ملل متحد در عین حال گفته است در ماه ژوئن، از آغاز حملات «داعش» در عراق و تازه‌ترین دور از تنش‌ها در آن کشور، دست‌کم یک‌هزار و ۷۵ نفر از شهروندان عمدتا غیر نظامی آن کشته شده، صدها نفر نیز زخمی شده‌اند.

شورشیان و ستیزه‌جویان عراقی که زیر پرچم دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، گرد آمده‌اند، سنی‌مذهب و ضد شیعه به شمار می‌روند و اکنون کنترل بخش‌هایی از چند استان عراق را در دست دارند.

عمر دولت فعلی نوری مالکی، نخست‌وزیری که خود به دلیل فرقه‌گرایی به سود شیعیان تحت انتقاد است، به پایان می‌رسد و قرار است دولت جدیدی طی روزهای آینده انتخاب شود.

آمریکا می‌گوید «داعش» خطری برای تمام کشورهای منطقه است.

واشینگتن هم رهبران عراق را به اتحاد و یافتن یک راه‌حل سیاسی تشویق کرده است و هم در تلاش است تا کشورهای عرب منطقه را به حمایت از تشکیل دولتی فراگیر در آن کشور سوق دهد.

XS
SM
MD
LG