لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

انتقال مظنون حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی به واشينگتن


يک مقام دادستانی فدرال آمريکا روز شنبه ۲۸ ژوئن گفته است که مظنون اصلی حمله به کنسولگری آمريکا در شهر بنغازی ليبی در سال ۲۰۱۲ به واشينگتن منتقل شده و در يک دادگاه فدرال حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، احمد ابوقتاله از ۱۵ ژوئن سال جاری در يک ناو آمريکايی نگهداری می شد.

يک سخنگوی دادگاه فدرال در واشينگتن گفته است: احمد ابو قتاله بامداد روز شنبه به واشينگتن منتقل شده و در خصوص اتهام دست داشتن در حمله به کنسولگری آمريکا در بنغازی در سپتامبر ۲۰۱۲ تحقيق به عمل خواهد آمد و قرار است ساعت سه و نیم بعداز ظهر شنبه به وقت محلی وی در دادگاه حاضر شود.

حمله به کنسولگری آمريکا در بنغاری در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۲ و سالگرد حملات تروريستی القاعده به آمريکا در سال ۲۰۰۱ رخ داد. در اين حمله کريس استيونس، سفير آن کشور در ليبی و سه آمريکايی ديگر کشته شدند.

در حدود دو هفته پيش آمريکا اعلام کرد، يکی از مظنونان اصلی حمله سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آن کشور در بنغازی را بازداشت کرده است.

باراک اوباما، رييس‌جمهوری آمريکا، گفته بود که بازداشت احمد ابوقتاله پيامی روشن است که «وقتی به آمريکايی‌ها حمله شود، ما، مهم نيست تا چه زمانی، ولی کسانی که مقصرند را پيدا می‌کنيم و به دست عدالت می‌سپاريم».

احمد ابوقتاله، پيشتر در گفت‌وگويی با خبرگزاری آسوشيتدپرس، گفته بود در حمله به کنسولگری دست نداشته است، پنهان نشده و مقام‌های ليبی او را بازجويی نکرده‌اند.

اما دولت آمريکا می‌گويد، عليرغم چنين اخباری در رسانه‌ها، او در حال گريز از دستگيری بوده است تا در نهايت نيروهای ويژه -از جمله نيروهای گروه «دلتا»- او را دستگیر کردند.

به دنبال حمله به کنسولگری آمريکا و کشته شدن سفير اين کشور، سياستمداران جمهوری‌خواه دولت باراک اوباما را به سهل‌انگاری در اين باره متهم کردند.

در مقابل ریيس‌جمهوری آمريکا از رقبای سياسی خود به دليل سياسی کردن يک فاجعه ملی انتقاد کرد.

آسوشيتدپرس می‌گويد ابوقتاله از جمله به قتل يک نفر در حين حمله به يک ساختمان فدرال و توطئه برای انجام چنين کاری، کمک به گروه‌های تروريستی، تلاش و برنامه‌ريزی برای انجام آن، که نتيجه مرگبار داشته، متهم است. در صورت اثبات اتهام نخست، او می‌تواند با مجازات مرگ روبه‌رو شود.

XS
SM
MD
LG